Höghushöga tigerförväntningar blev kalhygge o Tolling avstår från omval när det blåser för mycket..

Tigrar är något av det mest fantastiska kattdjur jag vet, och därför är jag lite kluven till att ha de instängda på djurparker. Jaja, lugn o fin… De är utrotningshotade, jag vet och att ha de på en djurpark räddar åtminstone det exemplaret från att bli medicin. Samtidigt tycker jag att tigrar ska få möjlighet att ströva fritt, så som de gjort tidigare (innan människorna kom och invaderade deras hem).
När jag o mamsen var i Thailand var ett av mina mål munktemplet i Kanchanaburi (ni vet det där som de ”gör reklam” för på Discovery ibland). Jag hade sett fram mot det sååå länge och mina förväntningar var skyyyyhöga. De sjönk som en sten i samma sekund jag klev innanför grinden.. Det var stekhett ute, tigrarna låg och halvsov och inte fick jag ta med mig min egen kamera in för att plåta världens vackraste katter! Jag bestämde mig för att bli en trotsig treåring och satte mig utanför repen (som om de skulle hjälpa om Tigge och hans polare hade lust att äta kött helt plötsligt..)
Demonstrativt satte jag på teleobjektivet och såg avundsjukt på när mamma gick in till tigrarna och klappade de.. Jag insåg rätt snart att jag skulle ångra mig i all evighet om jag inte svalde stoltheten och lät skötarna ta min kamera från mig. Jag struntade fullkomligt i bilderna som togs med mammas lilla kompaktkameran (eftersom de inte visste hur min systemkamera funkade).
Tigerns sträva päls under mina fingrar, den unga tigerhonan som lutade sitt huvud mot mitt lår och ljuden av spinnande tigrar… jag var i himlen! 😀

Hrm… var var jag nu då? Jo! Det ska flytta in en (?) sibirisk tiger på Orsa björnpark i sommar. Jag lär, kanske motvilligt, åka dit och plåta.. ”ändå”… *ler*

Fortsättningen på ridsport-bråket – Tolling avstår omval vid nästa förbundsstämma.
Alltså, eftersom jag inte känner till hela historien, och det finns ju som bekant fler sidor av samma historia, så borde jag väl låta udda vara jämnt. Jag kan ändå inte låta bli att på nåt sätt ta Tollings parti.. Visst, han verkar vara en sån där som tänker längre än näsan, trampar på ömma tår och inte drar sig för att ta tag i saker. Han vände och lyfte Ridsportförbundet så de nu har en stabil ekonomi och till och med kapital på några miljoner. Att sen medlemmarna inte gillar hans ledarstil, åsikter eller honom som person är ju deras förlust i så fall… Eller nåt.. Jag har som sagt inte alla fakta, men baserat på det jag hört så bildar jag min egen uppfattning om det hela.. *ler* Sen om det stämmer eller inte, tja… det låter jag vara osagt.. typ…. *garvar*



Lämna en kommentar