Ring inte mig, Trafikverket vill göra hembesök och hur mycket kostar egentligen en Skurubro?

Allvarligt? Skurubron. Igen. Men nu börjar det bli löjligt… nästan.
Trafikverket har under en tid räknat bilar och tagit reda på bilägaren via regplåten.

10.000 bilister i Boo och på Värmdö kommer under hösten bli uppringda av TRV –

– Då pratar vi lite om res­vanor, förklarar vad vi vill och bokar en tid för hembesök där hushållet erbjuds personlig reserådgivning i ungefär en halvtimme, berättar Jonas Thörnqvist, projektledare på Trafikverket.

Jasså..?

Ring mig och jag svär att ni kommer få höra att ni kan hoppa åt helvete!

Alltså, kunde jag skulle jag åka kommunalt. Nu kan jag inte det, så stör för fan inte.

Dessutom har jag upptäckt fördelar med att köra bil varje dag. Även ett par nackdelar men det är överkomligt.

Fördelar:

  • Jag kommer snabbare till jobbet (restiden halveras nästan, trots att jag kör så lagligt att folk blir förbannade haha!)
  • Jag har möjligheter att öppna fönstret, höja/sänka värmen i bilen utan att behöva visa hänsyn till någon annan (pga mitt hälsotillstånd är det dessutom av största vikt att jag kan göra det)
  • Min hund är mycket säkrare i krocksäker bur
  • Likaså jag själv eftersom jag har både bälte och krockkuddar i bilen.
  • Jag kan ta mig friheten att sjunga högt, rapa och fisa bäst fasen jag vill, utan att någon störs nämnvärt (skulle vara jag då haha!)
  • Dessutom har jag större möjlighet att ta mig andra friheter (som att helt enkelt ta en smitväg om det är kö, åka till stranden, en kompis mm) utan att behöva planera i detalj, som t ex
    ”Får man ha hund där? Var gör jag av honom om man inte får/kan ha det? När går anslutningsbussen? Klarar jag av att gå om det inte kommer någon buss?” osv osv….

Nackdelar:

  • Sova på väg till jobbet är uteslutet
  • Går bilen sönder får jag problem

Jag tycker att man lägger sig i lite väl mycket i det här fallet faktiskt.

Vill folk åka bil, låt de göra det då. Har de inte råd, inte lust eller om de är mer miljömedvetna än ”fanatiska vanebilister” då åker de buss, cyklar eller går… Eller hur?

Enligt en av kommentarerna till artikeln ”Trängselprojekt inte förankrat hos SL” står följande:

Säg att en buss tar 55 sittande och 10.000 ska åka. Det innebär att det går åt ca 180 nya bussar. En buss kostar ca 4 miljoner. Det innebär att detta projekt kommer kosta ca 720 miljoner bara i rena bussinköp.

Hoppla! Vad kostar det att bygga en ny Skurubro?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,



Kommentera

