Vinklad debattartikel, arbetare är fegisar och miljöförstöringen har inget med Sveriges kalla klimat att göra

Fortsättning på föregående inlägg…

Seriöst? När man läser kommentarerna till debattartikeln blir man ju mörkrädd!

En person skriver bland annat ”…snacka om vinklad artikel”. No shit!? Det är ju HENNES ord, hennes vardag och hennes liv. AB har inte vinklat den på något sätt, bara givit henne möjligheten att säga sin mening, dela med sig av sitt liv… Jisses…

Fler opponerar sig mot att hon är ensamstående, trebarnsmor, hundägare och har hus med trappor i. Men, hur blev det så då? Är det viktigt? Menar de på fullt allvar att hon ska tränga in sig och sina tre barn i en tvåa? Det kanske inte finns några lediga lägenheter?
Eller kanske ta barnen och hunden ifrån henne, sälj huset, skeppa iväg henne till en ort där det finns jobb, tvinga henne att leva med förlusten av sina barn, sin familj, sin enda trygghet. För hallå?! Det är ju klart att hon också måste dra sitt strå till stacken och arbeta precis som alla andra? Livskvaliteten skiter vi i! Här ska jobbas! Basta! Skit i om människors inre trasas sönder i takt med att kroppen protesterar allt vildare!

Nä, jag tror att de som skriker högst om att sjuka ”faktiskt inte alls är så sjuka som de säger”, är de som har så sjukt tråkiga jobb att de hellre skulle slippa jobba. De är däremot så förbannat fega/lata att de inte gitter söka ett annat jobb. Istället ger de sig på de som redan ligger. De som ”får gå hemma mot betalning” (seriöst, ni som tror det, hur puckade är ni egentligen?) Roten till deras avundsjuka får än mer spott och spe. Inte nog med att politikerna jagar de. Anställda, uttråkade, fega, missunsamma svenskar i diverse skepnader hugger och slår mot de sjukskrivna de också.

Och nej. Jag vill inte bli sjukskriven. Jag vill ha en diagnos. När jag fått den kan jag försöka rehabilitera mig. Om det går. Vilket jag hoppas. För jag lever inte för att jobba, även om jag har ett kul jobb, jag lever för att leva. Ni vet, göra roliga saker, som att gå ut i skogen och springa och busa med hunden, som att stå och plåta hockey i två timmar, som att fortsätta spela innebandy. Allt det där som i nuläget blir överväldigande. Jag får dåligt samvete när jag inte orkar leka med hunden. Jag känner mig elak när jag måste tacka nej till extrajobb för att jag inte orkar.

Jag orkar nätt och jämt jobba på grund av värken och tröttheten. Men jag är en ”duktig flicka”. Jag offrar min kropp och min livskvalitet för att Sveriges gnällspikar och Försäkringskassan inte ska jaga mig…

Nä, nu ljög jag faktiskt lite. Jag fortsätter offra min kropp för att jag gillar pengar. Jag tjänar rätt bra. Men mer tid skulle jag inte säga nej till. Jag behöver nämligen i snitt 3 dagar på mig att ”komma igång” igen efter en arbetsvecka. Men men, om bara 33 år kan jag gå i pension. Då är det bara hoppas att kroppen fortfarande klarar av att hålla mig upprätt.

Är det så det ska vara? I så fall, var i he-te tog humaniteten vägen? Vem rationaliserade bort den? Vi själva? I vår rädsla att bli efter så tar vi fram våra vassaste armbågar och tänker inte på någon annan än oss själva.

Sverige har blivit kallt. Och det har ingenting med klimatförändringarna att göra…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


5 kommentarer on “Vinklad debattartikel, arbetare är fegisar och miljöförstöringen har inget med Sveriges kalla klimat att göra”

  1. redaktörn skriver:

    Jag tycker på allvar att vi även ska skylla allt skitväder på regeringen och de soliga dagarna tillskriver vi oppostitionen!

  2. Helena skriver:

    Vi kan fastslå följande:
    -som sjukskriven får man INTE ha barn (var gör man av dem om har dem innan blir sjuk ?)
    -som sjukskriven måste man ha en speciell bostad (vilken typ framgår inte) men dock INTE hus
    -som sjukskriven får man INTE ha husdjur
    -som sjukskriven är alla LATA, INTE sjuka

    Att läsa en del kommentarer får mig att undra vad som gått snett, vilken människosyn ?
    Kämpa på med att få din diagnos, men tänk på din kropp. Du ska leva ett långt liv, Du är också värd livskvalité !

    • vhcbloggen skriver:

      Visst är det sjukt?!
      Undrar också var den cyniska människosynen kommer ifrån.
      Fick min diagnos idag faktiskt, typiskt nog en sjukdom som många anser inte existerar; fibromyalgi

  3. A skriver:

    När jag läser en sådan här artikel så blir jag heligt förbannad. Av två anledningar.
    Nr 1: Tjejen som behöver hjälp, men som det rackas ner på fast hon gör sitt bästa.
    Nr 2: Att det faktiskt finns folk, som ÄR lata och som får sjukbidrag.
    Och NEJ, jag grundar inte detta uttalanade på antaganden och myter, utan på att jag känner minst två personer som detta gäller för. Spelar ingen roll att de anmäls till FK, dom orkar inte med att kontrollera dom ändå.

    Jag hatar det faktum att jag betalar av mina ihop tjänade pengar till människor som inte behöver hjälp, bara dom ansträngde sig och tog lite jävla egenansvar.
    Och jag hatar dessutom att jag känner människor, som är sjuka, men som inte får tillräckligt med hjälp, för dom är inte ”tillräckligt” sjuka. Men som de ansvarsfulla personer som dom är, så kämpar dom på, i det tysta.


Kommentera

