Msn-konversation blev bättre idé än våldtäktskondom, fjortisar kan vara 17 o drömmar bör följas hit å dit

Suverän idé det där ”Våldtäktskondomen” Men jag fick en bättre idé, när jag chattade med A på msn…

A säger:
Me like! http://www.aftonbladet.se/wendela/article5723023.ab

Vhcfan säger:
Verkligen! Vilken chock! Rätt åt de jävlarna! Hoppas den sliter av k*ken på de också. Å andra sidan skulle det vara bättre om de inte kom så långt öht…

A säger:
Jo, men ändå. Snacka om att bli förvånad

Vhcfan säger:
Jupp… eller om man går med en sån här på sig istället kanske? mask( Länk till större bild )

Vhcfan säger:
Suuuurpriiiice!

A säger:
*hehehehehe*

Vhcfan säger:
Eftersom man blir rädd också, när nån rycker tag i en, så blir det dubbel effekt om man har den på sig och sen samtidigt skriker…

Vi har alltid väldigt givande diskussioner, jag och A, och ibland spårar de ur fullständigt… *harkel*

En annan diskussion som kom upp idag var också en ”nyhets”-diskussion. Den här gången om de nya trendsättarna, unga bloggande tjejer som har hundratals besökare varje dag.

Så bloggvärldens regenter är tydligen  platinablonda fjortisar (som är 15) som vädrar ”världsliga” ting i sina bloggar.
Personligen tycker jag såna bloggar är astråkiga. Inlägg som det som beskrivs i artikeln t ex
”‘Vi får se hur det går, eftersom jag brukar behöva minst 1 & en halv timma på mig!’ ” (Dessie ojar sig över hur tusan hon ska hinna bli färdig på så lite som en kvart) är för mig totalt meningslöst  att läsa.

Däremot kan jag förstå att de här tjejerna är populära. Jag skulle inte kalla de seriefigurer, som Carolina Gynning, utan jag sträcker mig så långt att säga idoler.
De är någon att se upp till och beundra. De har en livsstil, ett utseende och en karisma som är lätt att se upp till, men även att bli avundsjuk på.

Däri ligger ”faran” med anonymiteten på nätet. Du kan häva ur dig vad skit som helst till någon (sen att det , bland annat, är olagligt är en annan sak) och trakassera folk till höger och vänster.
Den som blir utsatt blir lika kränkt som om det hänt IRL (för att använda nätspråk) men den som klankar och kränker hade med all säkerhet inte vågat göra det utan skyddet av det anonyma Internet.

Det är sorgligt tycker jag. Att dessa platinablonda tjejer med sin starka tro på sig själva, ska få skit för att andra har sämre självkänsla. Om de verkligen föregår med gott exempel kanske samhället kan bli en snällare, varmare plats till och med. *drömmer lite*
Jag menar, de har ju rätt stor makt att förändra, även i det lilla, i sina handlingar. Handla rätt och riktigt så blir det en snöbollseffekt av det också ska ni se. Pay it forward ni vet… 🙂

Vad jag menar med ”rätt och riktigt” är ju en tolkningsfråga men självklart står ju ”följa lagen” högt på listan. Även saker som ”var särskilt snäll mot gamlingar, handikappade och barn men också mot andra människor” och ”utan utbildning blir du fattig (och pengar är ju kul)”

Man kan ju även ta med en extra punkt på listan, som t ex ”om du nu nödvändigtvis måste skaffa en hund, skaffa en som väger mer än 30 kg annars räknas det inte!”
Okej då, den sista var ironi men ändå, ni hajar vart jag vill komma va?

Allting förändras. Trender, värderingar, traditioner, världen. Att inte ”hänga med” verkar vara en dödssynd bland unga (fan vad gammal jag kände mig helt plötsligt!) men så har det väl alltid varit? Även om jag, även som yngre, alltid är hopplöst efter. Men för mig spelar det ingen roll, jag vill ta in saker i min egen takt. Vända, vrida och känna efter. Ibland faller man handlöst för en trend, värdering eller tradition, i andra fall tar det längre tid att ta det till sig.

Och har man drömmar, följ de. Fort eller eftertänksamt. I vilken takt du vill. Men följ den, vart den än tar vägen. Det gjorde jag….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

9 kommentarer on “Msn-konversation blev bättre idé än våldtäktskondom, fjortisar kan vara 17 o drömmar bör följas hit å dit”

  1. anonymitet som sagt skriver:

    cooling! kondomkrokar är grejen alltså, om det marknadsförs ordentligt så skulle ju ingen nånsin våga ta risken heller

  2. blandandra skriver:

    Jag känner bara för detta som med många andra saker, som en-dagars kurser i feministiskt självförsvar. Falskt självförtroende som kommer att ta livet av underbara kvinnor. /blandandra.wordpress.com

    • vhcbloggen skriver:

      Det räcker inte med en dag, tyvärr. Det borde läras ut i skolan, från årskurs 6. Men inte bara självförsvar för tjejer, även killar råkar illa ut och enligt statistik är det mer troligt att du som kille åker på spö än som tjej. Våldtäkter på killar har däremot (förhoppningsvis/troligtvis) en lägre procent i statistiken.

  3. Lyra skriver:

    väldigt bra inlägg, du skriver väldigt vettiga grejer om man jämför med en del andra… även om rubriken var lite förvirrande 😛
    håller även med blandandras kommentar om att den här ”våldtäktskondomen” kommer vara något som glöms bort snabbt tråkigt nog och att man skulle kunna lägga pengarna på annat, och om det e meningen att de ska säljas vad dom nu sa i sydafrika så kommer dom ändå troligen inte att nå ut till de som verkligen behöver dom….

    • vhcbloggen skriver:

      Tack för dina ord, de värmer! 🙂
      Haha, jo mina rubriker har en tendens att bli en aning invecklade.
      Ja, som jag skrev till blandandra; självförsvar för både tjejer och killar från årskurs 6 även om jag (bland många andra) skulle önska att det inte behövdes.

  4. Christian skriver:

    Fan vad jag håller med om det du skrev om kändisbloggar!! Det enda de skriver är ju om hur de köpt linnen för 2000 spänn/styck och att de faktiskt planerar att köpa 20 linnen till bara den här månaden (hur rika är de här tjejerna egentligen?!), och att de ska gå och fika med sina kompisar. En annan lite udda grej är att de allra flesta av dem har pojkvänner också, men de nämns VÄLDIGT sällan (om alls i vissa fall) i bloggarna. Är inte det lite udda? Börjar nästan misstänka att vissa av dem inte har någon pojkvän alls (; haha!

  5. […] Mest lästa inlägg – Med 614 läsare; Msn-konversation blev bättre idé än våldtäktskondom…. […]


Kommentera

