Smurfen vill bli roadminerchaufför, FK leker Gud igen och en ekorre är en trädfågel?

Jag vet inte om det dryftats tidigare i bloggen, men jag gillar stora maskiner. Och under semestern hade jag tillgång till Viasat Explorer och de har ett program som heter Mega Machines. Det här kommer låta konstigt kanske, men ojojoj vilken maskin de visade där! Blev helt hänförd och funderade allvarligt på att ta ”roadminer-körkort” (om det nu finns ett sånt).

Men kom igen, ärligt, kolla in den här:

Bilden kommer från

Bilden kommer från Mansfield Machinerys hemsida (bilden är länkad dit)

Bilden kommer från samma ställe som den ovan

Bilden kommer från samma ställe som den ovan och maskinen heter T1860HDE

Och så var det dags igen…

Tvingas arbeta – trots sjukdomarna

Seriöst? Jag undrar fortfarande hur en handläggare på FK kan bestämma att en sjukskriven människa är frisk. Kravet borde vara, om nu FK (eller var det politikerna?) nödvändigtvis vill utförsäkra alla sjukskrivna, att FKs läkare gör hembesök och tillsammans med en psykolog samt FKs handläggare diskuterar huruvida fortsatt sjukpenning ska betalas ut. Men just det, det kostar ju multum.

Jag tycker det är konstigt. Vi har massor av arbetslösa som vill jobba men inte hittar nya jobb. Vi har massor av sjukskrivna som inte kan jobba men som hetsjagas av FK och tvingas att arbeta trots läkarintyg på nedsatt / obefintligt arbetsförmåga.
Så politikerna vill slippa betala ut sjukpenning, men betalar gladeligen (nåja) ut social- och bostadsbidrag till arbetslösa? För A-kassan kan man tydligen inte heller räkna med. Där kan pengarna komma inom ett halvår tydligen. Och under tiden får man socialbidrag. Låter som ett väldigt ologiskt tänk det där. Hur funkar politiker egentligen? Jag skulle vilja se deras siffror… Kom igen liksom, lite logik skulle inte skada.
Låt de arbetslösa få de tjänster som nu istället blir tillsatta av sjukskrivna som tvingas arbeta trots nedsatt/obefintlig arbetsförmåga. Annars blir det ju så att den som tvingats till jobbet, trots sjukdom, förr eller senare kommer ”krascha”, då måste det in personal på dennes plats. Vanligtvis från ett bemanningsföretag. Bemanningsföretag tar betalt (jag vet, jag har jobbat på ett nämligen, som ”uthyrare av personal” bland annat). Jäklars vad dyrt det blir i längden…

Nä, högre skatt tack! Jag har inget emot det, bara hetsjakten slutar och man tacklar problemet med fuskare på ett mer logiskt och metodiskt sätt.

Och jag är så glad att jag inte är sjukskriven. Trots att min kropp just nu för fullt krig mot mig. Jag är under 35 och känner mig som en 80-åring idag. Kroppen hugger och skär, lederna är stela och ostadiga, tröttheten gör mig sur och irriterad och om det gick skulle jag hemskt gärna vilja byta kropp med nån ”hetsjagande politiker”… bara för att liksom. Dels skulle kriget vara över och dels skulle det kanske bli annat ljud i skällan. Nån som sett X-men-filmerna..? *nickar* Mmm, just det…

Förresten, nåt som inte har med nåt av ovanstående att göra – Varför heter ekorre ekorre?
Ek – träd… jojo så långt är jag med men…
Orre – det är ju en fågel! Hur i hela?

Nån som vet? Upplys mig gärna! 🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

One Comment on “Smurfen vill bli roadminerchaufför, FK leker Gud igen och en ekorre är en trädfågel?”

  1. Wii skriver:

    Du tycker det är konstigt att politikerna ”vill slippa betala ut sjukpenning, men gladeligen betalar (nåja) ut social- och bostadsbidrag till arbetslösa”. Hmm det är inte alls så konstigt. 1) du får inte socialbidrag om du har eget kapital. Det innebär att du måste spendera ditt kapital och bli urfattig innan du kan få hjälp från soc. Med andra ord kan det se som en gigantisk flytt av pengar från medborgarna till staten. Staten är ju tämjligen pank efter alla invandrare som kommit hit som behövt pengar och alla politiker (landstingspolitiker (varför exakt behövs en sådan), regionpolitiker etc etc.) så folket är på tur att punga ut med pengar. Bra va?


Kommentera

