Läckbergs sjöjungfru får tiden att gå, FK leker Gud igen o det är intressant med statistik

När vi ändå är inne på bilar… 😉 Idag måste folk haft fasligt bråttom att ta sig hit o dit, för det var jädrar i mig rena rallybanan därute idag. *garvar* Svordomarna extremt mycket färre än igår, jag bara suckade åt alla som trodde att de faktiskt kommer fram fortare om de kör som biltjuvar… Som sagt, tänk på att ni kanske inte kommer fram över huvud taget om ni kör på det viset *ler snett*

Passade på att tvätta och vaxa min lilla pärla idag. Seriöst? ETT samtal på hela dagen, skrev ihop en rapport och gjorde klart månadens statistik…. Sen läste jag en bra bit i Camilla Läckbergs ”Sjöjungfrun”, halvsov en stund och städade undan lite papper… När jag kom ner till källaren för att åka hem i min nyvaxade darling hittade jag följande:

En liten liten post-it på rutan

En liten liten post-it på rutan

Haha! Tackar! Genomsvettig blev jag men det var det värt tydligen! :)

Haha! Tackar! Genomsvettig blev jag men det var det värt tydligen! 🙂

När jag höll på och pysslade med de där bilderna så började jag leka med bilden på min alldeles vita, skinande blanka, bil. Och så blev den nästan så som jag skulle vilja ha den… 😆  (Det ska se ut som metalliclila botten med rosa flames men det gick inget vidare…)

Jaaaa jag är tjej!

Jaaaa jag är tjej!

(Klicka om ni vill se större, öppnas i nytt fönster)

Sånt här gör mig vansinnig! Att Försäkringskassan helt godtyckligt kan ”friskskriva” tusentals människor på det viset! Gaaah!! Jo. Jag vet. Det finns de som fuskar. Jag vet det. Men jag vet också att det finns människor som faktiskt ÄR sjuka, som faktiskt VILL jobba men deras sjukdom tvingar de till ett liv utan just det. För den orkar inte. Kroppen alltså. Det handlar inte om lathet, det handlar om att kroppen, fysiskt, inte klarar av den ansträngningen på grund av t ex smärta.

Jodå, jag har ont. Varje dag. Mer och lite mindre. Jag har även ”följdsymptom” på grund av smärtan (antar jag i alla fall, jag har ju ingen diagnos), för mig är varje dag en kamp. Att slitas mellan viljan att göra mitt jobb lika bra som för ett år sen och att inte gråta för att kropen gör ont, inte trilla för att kroppen tror den är på en båt i vild sjögång och inte (som jag gjorde igår) sätta mig på golvet och gråta av vanmakt för att kroppen inte lyder när jag ska knyta skorna. Men nu var det inte mig det handlade om. Jag berörs inte. Jag är en ”duktig flicka” som inte ligger samhället till last, som betalar min skatt (men vem fan gör inte det?) och arbetar fler timmar än 40 i veckan…

Men när FK går in och leker Gud. Då blir jag förbannad. Vad fan har de för rätt att kränka folk på det viset? Hur kan de sitta och säga att ”nämen om 18 månader är du fullt frisk och kan jobba 100%”? Vem dog och gjorde de Allsmäktiga? Men visst, och jag upprepar mig igen, ut med alla FK-handläggare till alla förtidspensionärer, kör lite handpåläggning så de blir friska och så är problemet ur världen. De kan gärna få ta en sväng förbi mig också, så jag slipper den här skiten. Den stör mitt liv. Jag vill inte ha den här. Smärtjävel!

Å andra sidan är det väl som med polisen – ”Skjut inte budbäraren”. Det är säkert inte FK själva som kommit på det här, de har order uppifrån. Precis som polisen får massa skit för saker de inte kan göra nåt åt för att de blivit tillsagda att göra annat än att skydda löst folk från annat löst folk…

Okej, men hur löser man problemet med fusket då? Gör oanmälda hembesök! Och vem vet, ni kanske får en trevlig fikastund eller en fuskare på kroken, vinn-vinn liksom. Nä, återinför mänskligheten, empatin och förnuftet i dagens sjukpenningssystem igen. Tycker jag. Finns säkert andra som tycker annorlunda.

På ABs fråga ”Vad tycker du om regeringens politik gällande ersättning till långtidssjuka?”
svarar (kl.00.00 31/7) 77.5% att den är dålig. Resten tycker den är bra. Intressant resultat… Välkommen till Sverige. Bli för fan inte sjuk, skadad eller få en potentiellt dödlig sjukdom, då är du körd… Välkommen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer on “Läckbergs sjöjungfru får tiden att gå, FK leker Gud igen o det är intressant med statistik”

  1. […] äckbergs sjöjungfru får tiden att gå, FK leker Gud igen o det är intressant med statistik, Försäkringskassan SPARAR, Rikta resurserna, Dags att tänka om och tänka nytt, Vad ska de 50 000 utförsäkrade leva på? fler än Försäkringskassan tidigare trott kommer att förlora sin förtidspension de närmaste åren. Fram till 2011 rör det sig om 50 000 personer. […]

  2. Ingela skriver:

    Du har rätt, det är förskräckligt men det största problemet är att det faktiskt inte finns något alternativ för dem som inte blivit friska innan sjukpenningens deadline om det överhuvudtaget finns en chans att de kan återfå en arbetsförmåga före sin pensionsålder. Detta oavsett hur sjuka de faktiskt är och oavsett om FK ”håller med” om att de är sjuka.

    DET FINNS INGET ERSÄTTNINGSALTERNATIV om sjukdomen inte garanterat är livslång och obotlig (eller oförbätterlig).


Kommentera

