I början gick det trögt sen kom jag igång och inlägget blev längre å längre, undra om jag tappade bort mig själv?

Trodde bilen skulle krascha igår. På morgonen, på väg till jobbet, började däcken wobbla kändes det som. Det hade regnat under natten så vägens alla håligheter var fyllda med regnvatten. Över broarna suger kastvindarna tag i bilen och jag försöker hålla den rak. Smärtan i axeln gör sig påmind och jag skriker till. Sen blir jag arg. På kroppen. Vilket är jäkligt onödigt. Den är ju jag ändå liksom…

Hur som helst. Tar mig till jobbet och ber en kollega hissa upp bilen för att se att alla däck sitter som de ska. Jodå, det gör de. Han i sin tur, frågar en annan kollega vad problemet kan vara.
”Det kan vara för att det blåser, då kan det kännas som det wobblar”
Nääähäää!? Ursäkta men ser jag blond ut?
Vet väl jag också. Men när bilen känns ostadig och wobblar på slät asfalt där det inte blåser nämnvärt, då blir jag nervig ju… Nåja. Däcken sitter där de ska, motorn spinner fint och även om han är lite dammig så är han i tipptopp-skick min fina bil. 🙂

Och i morse fick jag minsann se polisen stå vid Skurubron. Nästan så jag blev avundsjuk på den kvinnliga polisen, för hon hade tjockt blont hår och en kollega som var så snygg att det borde varit kriminellt… 😉
Vette tusan vad de stod där för men jag antar att de letade efter nån. Inte var det mig i alla fall.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Eftersom jag i nuläget har en kropp som inte vill mig allt för väl så googlade jag lite på smärtpatienter och smärta igår. Och se där! Vad hittar jag? Den här artikeln i DN – Låg status arbeta med smärtpatienter

Hemskt ledsen, men jag är inte förvånad. För, i vanlig ordning, så här är det:

Majoriteten av alla smärtpatienter är kvinnor. Och så fort det blir överflöd av kvinnor så räknas det som låg status. Kolla vården, barnomsorg, skolor och andra ”kärringyrken”. Hmmm… funderar lite på det där. Kvinnor – ses som modersfigurer va? Fan vad folk måste hata sina morsor i så fall om de inte är värda mer än en femma å en fimp. Klart de ska slitas ut! Klart de ska ha minimalt med lön! Klart de ska nedvärderas, kränkas och slås på, fast de redan ligger!
”Ropen skalla! Mer män åt alla!” Eller vaddå? Vad fan behövs kvinnor till då? Om de inte är värda nåt ändå menar jag?
Vem bestämmer sånt här? ”Män” säger nån. Jojo, män… Män som är så små att de måste slå sig för bröstet och bröla om sin storhet fast de inuti håller på att kissa ner sig i rädsla att nån ska upptäcka att de faktiskt inte kan ett skit om nåt. Nu generaliserar jag å det grövsta, jag vet. Alla män är inte så, absolut inte, det finns män som ”går mot strömmen”, män som tänker mer med stora huvudet än det lilla. Men det är ju de där jönsarna som bestämmer, de som har makt, det är ju de som har fått tilt i skallen. Stackare. Måste vara skitjobbigt att varje natt drömma att de står nakna i skolans aula.

Personer med återkommande drömmer om att befinna sig naken på en offentliga platser (och i drömmen som väl i verkligheten är uppenbart obekväm i situationen), kan bära en rädsla för att bli påkommen eller avslöjad för något. Källa Wapedia – Wiki

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Förresten tycker jag ni kan roa er med allt läsa den här bloggen om ni har tråkigt – Kunden har (inte alltid) rätt
Den har visserligen inte ett dugg med ovanstående att göra men shit the same liksom. Den är kul! 🙂

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Och gårdagens roligaste sökfras för att hitta hit:
paraply med ficklampa
Va? I och för sig kan jag förstå behovet av ett paraply med ficklampa MEN! Ett tips – köp ett regnställ och en pannlampa istället. Häpp! 🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer on “I början gick det trögt sen kom jag igång och inlägget blev längre å längre, undra om jag tappade bort mig själv?”

  1. Karin skriver:

    De här om smärta.. Anledningen till att det har låg yrkeskategoristatus beror, av samma anledning som att psykiatrin har låg status, att det finns inga klara fakta om hur man ”botar” det. Om man är tex. kirurg: öppna, laga, sy igen=klart. Smärta och psyke är inte lika ”enkelt”, så därför är denna yrkeskår svårare att bli intressant. Så förklarade en PsykiatriSSK-lärare till mig en gång.. =)

    • vhcbloggen skriver:

      Men då borde det ju egentligen vara högre status eftersom det är svårare? Mer kompetens krävs för att lista ut hur man bäst behandlar smärtpatienter än att sy ihop sårkanter och plocka ut cancersvulster?
      Nu säger jag inte att man inte behöver massor med kompetens och utbildning för att vara kirurg tex, men det kanske är ”lättare” eftersom man oftare ser samma saker?
      En smärtläkare har hundratals olika diagnoser att ”välja” mellan, ingen smärtpatient är den andra lik så det krävs tålamod, vilja och en aning tur kanske, för att hitta rätt diagnos.
      *funderar vidare* Klurigt det där… 🙂

  2. Nemos matte skriver:

    Egentligen har du ju helt rätt; ju svårare det är, desto högre status borde det ha! Men eftersom jag känner mig en aning cynisk ikväll så tror jag att kirurgyrket lockar fler då det är lättare att bli känd som duktig och framgångsrik där än som smärtläkare eller psykolog…och vem vill inte bli berömd? 😉

    • vhcbloggen skriver:

      Jo, jag vet… det är inte särskilt ballt att säga att man är smärtläkare som botat hundratals sjuka när en kirurg står bredvid och raljerar om att han minsann satt skalpellen i typ Zlatan eller nån…
      Jakten på berömmelse är ett gissel… *garvar*

  3. Pia skriver:

    Nä man är ju inte ett dugg förvånad, har träffat dom alla, surmuppskarlarna som tror att dom vet vad som är bäst för en. Lilla gumman du är inte unik vi har sett 1000 kvinnor som du så alltså har vi nu bestämt vad som är bra för Dig……

    • vhcbloggen skriver:

      Precis! Tvärt värdelöst är det! Har empati och sympati helt försvunnit från sjukvården? Varför syns inte den enskilda individen längre? Vem bestämde att kvinnor och deras sjukdomar är mindre värda?


Kommentera

