Säger Värmdö nej får vi ingen ny bro eller så får vi det och då får vi betala ändå

I gårdagens NVP finns följande braskande rubrik på förstasidan

Värmdös nej riskerar försena ny Skurubro

Okej, så om Värmdös politiker säger nej till avgifter för att vi boende ska åka till och från jobbet/hem, då kan det bli såhär, enligt Hans Rohde som arbetar med finansieringsfrågor på Vägverket:

Värmdös nej kan leda till två huvudscenarion, enligt Rohde: Antingen läggs projektet på is i ytterligare 15-20 år, eftersom regeringen tycker att det krävs både Nackas och Värmdös medgivande för att en finansiering med broavgifter ska genomföras.

Riskerar läggas på is
Eller så bedömer regeringen att byggandet av en ny bro är så akut, med tanke på tillväxten i de båda kommunerna, att man väljer att köra på med Nackas modell med broavgifter. Då får Värmdöborna betala för varje passage vare sig de vill eller inte.

Känslan jag får av det uttalandet är ”Betala! Annars…!” och jag kan nästan se en arg gubbe hötta med näven. Jojo…

Men okej, ponera att det byggs en ny bro och man ändå kan åka på den gamla bron, gratis. Aha… Så om alla fortsätter åka över den gamla bron och betalar ingenting varje gång,  så står den nybyggda bron där i all sin glans och… vittrar sönder? För kan man åka gratis på en gammal bro så åker man väl inte över nya bron och betalar, bara för att den är så blank å fin den där nya bron?

Å andra sidan är ju politiker listiga jäklar. Man stänger helt enkelt den gamla bron när den nya är färdig. Häpp! Nu har man inget val. Betala eller stanna hemma. Taaaack! För att åka över Vaxholm innebär ju att man måste betala trängselskatt och det är ju dyrare.

Fast jag kom på en alldeles ypperlig idé. Låt turisterna åka på gamla bron och betala. Låt oss ursprungsöbor åka på nya bron, gratis. Det har vi förtjänat. Typ. Och nej. Jag arbetar inte i turistindustrin så jag ser turisterna som ett stort jävla irritationsmoment varje år. Och igen, ja’ flytt’ int’! Jag var här först! Eller ja, jag är född och uppvuxen på ön. Så förlåt mig om jag är en aning ö-patriotisk då…

Å tredje sidan förstår jag inte varför vi ens ska betala överhuvudtaget? Vägverket har gjort en miss. Det är de som beslutat att lägga Skurubron längst ner i högen av prioriteringar, år efter år. För att ingen ville ta i Skurubro-projektet  innan den blev så dålig att de var tvungna, varför i hela friden ska vi stå för det då? För att de har gjort bort sig?
Vad, exakt, går våra skattepengar till. De som vi bilåkare måste hosta upp varje år? För att betala för vägar runt om i landet kanske? Eller är skatterna regionala? Men när det gäller vägnätet i Stockholms län måste vi helt plötsligt börja betala för att få kördugliga vägar, en gång till!?
(Tro mig, jag försökte googla fram vad jag egentligen betalar för med min vägskatt men jag hittade inget svar. Kollade på Skatteverkets hemsida men blev inte klokare. För övrigt heter det Fordonsskatt)

Att sen Värmdös politiker har fått totalt hjärnsläpp och vill ha spårbilar på ön det är ju en helt annan sak…

Kom igen och skriv på listan igen… Den glöms bort tror jag…

Nej till avgifter på Skurubron

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One Comment on “Säger Värmdö nej får vi ingen ny bro eller så får vi det och då får vi betala ändå”

  1. […] Olycka på bron. 3 bilar och en MC… Och så tror vissa att folk helt magiskt ska köra bil bättre om vi får betala pengar för att köra över en ny bro istället för gratis på en gammal… Vad jag pratar om? Skurubron på LV222, har bloggat om det tidigare, här och här […]


Kommentera

