Stora ord från litet barn får magen att göra ont och hjärnan att fundera på valmöjligheter…

Usch… såg en så hemsk lapp i helgen, och den har inte släppt mitt medvetande än.
Den satt uppsatt på en av anslagstavlorna i utkanten av bostadsområdet. Skrivet på ett avrivet hörn från ett kollegieblock. Stora bokstäver ritade i neonrosa tuschpenna.

Orden fick mig att fundera. Varför skriver ett barn så? Vad är det som har drivit henne (jodå, namnet var en flickas) att gå så långt att hon skriver på det sättet? Stackars barn. De darriga bokstäverna får mig att undra, funderar på om man ska ringa soc, eller ringa på? Men nä, jag ska väl inte lägga mig i antar jag….
Orden fick mig att tänka på min egen sk barndom, ömsom solsken och vidunderliga oväder… Livet antar jag.
Jag har bara mamma numer, och även om jag är fasligt partisk så hade vi också dagar då vi inte tålde varandra. Men så ska det väl vara när man är tonåring?

Men inte så här. Inte ska de orden komma från ett så ungt barn? För jag antar att hon är mellan 6 och 7 år gammal bara. Med tanke på stavningen…

”JA VILL HA FÖRELDRAR”

Underskrivet med namn och gatuadress. Tänk att en liten avriven lapp, med rosa tuschbokstäver, kan skicka en så stark känsla av vanmakt. Som ett boxslag i magen. ”Välkommen tillbaka, hur känns det? Så här! *TJOFF*”
Fy fan….

Undra om det är feberyra (även om den håller på att gå ner igen) men jag kom att tänka på NTFs gamla slogan ”Barn är mjuka, bilar är hårda”
Tänk om det skulle vara tvärtom? Undra om folk skulle respektera hastighetsbegränsningarna då?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer on “Stora ord från litet barn får magen att göra ont och hjärnan att fundera på valmöjligheter…”

  1. Pia skriver:

    Usch vad otäckt! Vet inte vad jag skulle ha gjort, gått förbi ofta och kollat kanske…..

  2. vhcbloggen skriver:

    Ja, jag kanske ska göra det, jag vet ju adressen…

  3. Katta & Doriz skriver:

    Usch vad hemskt! Det borde nog krävas en hel del innan ett barn skriver så. Skulle det handla om något litet skulle hon nog bara ”rymt” helifrån som alla arga barn. Men att skriva lappen, sen gå och sätta upp den kräver nog lite mer. Hemsk. Kan inte råda dig vad du ska göra. Ta ner lappen och skicka in till soc kanske? De kanske redan fått pekpinnar ditåt men inte gjort något+

  4. vhcbloggen skriver:

    Just ja! Så kan man ju göra också, fast nu har ju texten regnat bort… 😕

  5. witasp skriver:

    Jösses va hemskt..

  6. vhcbloggen skriver:

    Ja, det högg verkligen i hjärtat när jag såg den där lappen…

  7. rormok skriver:

    Fruktansvärt obehagligt.

    Hoppas att någon tar tag i det hela, det kan ju vara mindre allvarligt än det först verkar.

    Hoppas på tillfällig osämja.

  8. vhcbloggen skriver:

    Ja, jag hoppas också det


Kommentera

