Langar föräldrar både alkohol, cigarretter och fyrverkerier åt sina telningar eller är det nån annan som ska ha smäll på fingrarna?

Jag har funderat på en grej… De föräldrar puckon som köper ut fyrverkerier till sina barn, köper de ut sprit och cigarretter också? Farligt som farligt liksom…

Både alkohol och tobak dödar. Alkoholen kan döda långsamt, efter år av missbruk, men också snabbt genom alkoholförgiftning, drunkning, rattonykterhet… Tobaken dödar också långsamt, men den kan döda snabbt också. Indirekt. ”Haru cigg?” ”Nääää *ljuger* ” Så, nerslagen eller ihjälstucken, hej hopp vad skoj det är att vara curlingförälder. Eller? Hur i helvete tänker de föräldrar som gör så mot sina barn? J*vla puckon!

Fyrverkerierna har smällt här i området sen november. Det smälls mellan husen, på dagtid, kvällstid och under nattens timmar (eh? Vet ni föräldrar ens var era barn är nånstans eller bryr ni er inte?)

Även om jag inte är direkt rädd för smällare och raketer blir jag nervös när det skjuts mellan husen (de ligger tätt!) och trots att min hund är smälltränad finns inga garantier för att han kommer fortsätta vara tålmodig med de.

Min mammas första hund, en schäfer, brydde sig inte nämnvärt sina första fem levnadsår. Tills den där kvällen några snorungar fick för sig att kasta smällare på henne. Visserligen fick de här ungarna veta att de levde (mormor eskorterade de hem, med ett grabbatag i deras öron) men tiken var sedan den dagen livrädd för höga ljud. Mycket förståeligt också.

I princip alla dygnets timmar har störts av smällare och raketer de senaste veckorna och jag kan inte hjälpa att jag sitter och tänker att ”jag hoppas de smäller fingrarna av sig”. Precis som brorsans kompis gjorde. BANG! Sen hade han bara hälften av fingrarna kvar på ena handen.

Varför säljs inte fyrverkerier enbart den 31 december varje år? Varför köper idioter ut åt minderåriga? Varför är det så roligt att skjuta iväg raketer och ”kriga” med och mot varandra? Varför är det så oerhört kul och spännande att riskera bli av med fingrarna?

Som sagt….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer on “Langar föräldrar både alkohol, cigarretter och fyrverkerier åt sina telningar eller är det nån annan som ska ha smäll på fingrarna?”

  1. Lasse skriver:

    Inge smäll på mina fingrar, jag langar bara nyårshälsningar, goda såna till dig och Jycken…

  2. vhcbloggen skriver:

    Såna langningar är hur bra som helst! Langar iväg en åt ditt håll också!
    Gott Nytt År! 😀

  3. Evelina skriver:

    Jag gillar inte heller folk som smäller mellan husen. Vid minst tre tillfällen efter nyår var det någon/några som tyckte det var kul att smälla av något högljudt mellan husen. Lät som en mindre bomb och jag slår vad om att alla som var hemma hoppade till. För när man tittade ut genom fönstret kunde jag endast se mörkret och grannarna i de andra fönstren som tittade efter samma sak som jag. Men där fanns ingen…

    Ha det gott


Kommentera

