Jag felanmäler vattenläckan på fel sätt, Svarta Änkan lever visst och Hasse står för dagens skratt

Rätt intressant att två personer, två dagar i rad, har sökt på Värmdö Bostäder, och idag är jag mer än lovligt förbannad förundrad, över just det företaget.
I lördags natt, runt ett, bestämde jag mig för att ”nu är det dags att nana”, travar ut i köket och …. blir blöt om fötterna.
”Vad i hela h……?! Har han pinkat inne?!” och fortsätter med att undra om hundkräket inte är rumsren fast han är 1½ år… Tände lampan och insåg rätt snabbt att hunden inte alls hade nåt med det blöta att göra, halva köksgolvet var blött. Bara ställa sig på huk och fundera över var vattnet kom ifrån.
Nattens första misstänkta – diskmaskinen. Hade kört den tidigare så visst, den kunde vara boven. Icke.
Fortsätter min undersökning och ser att det droppar från röret till vasken. Aha! Plockar fram handdukar, skurhink och en ficklampa för att se förödelsen i sin fulla prakt. Blött blött blött. Torka! När klockan är halv tre ligger jag i sängen, totalt utmattad. Somnar trots oväsendet av den billiga fläkten jag köpte på Coop för 149 spänn för ett par somrar sen.

Morgonen efter verkar det vara torrt så jag stänger av fläkten och försöker komma ihåg att diska och hälla ut hundens vatten i handfatet istället. Lite knöligt att behöva ”gå på toaletten” varje gång jag vill ha kaffe eller vatten eller ska diska men jag kände mig trygg i förvissningen om att det bara skulle vara till på måndag (idag alltså, inte om två veckor).

På kvällspromenaden tar vi svängen förbi vaktmästarens tillhåll, skriver en lapp och lägger ner extranyckeln i nyckelboxen. Så. Nu ska det fixas. Det har funkat så sen jag flyttade in för nio år sen, lämna nyckeln och så blir det ordnat. Tänkte ringa idag på morgonen för att prata med de lite närmare, för att förklara vad som hänt och hur det skulle ordnas.
Så jag gjorde det. Ringde alltså.
Och hamnade hos en fax. Ringde VBs felanmälan för att be om numret till vaktis.
Det var då det hände, samtalet jag inte trodde var möjligt…
Förklarar att jag vill ha tag i vaktis eftersom jag anmält en läcka i köket och lämnat nyckeln i nyckelboxen.
Till svar får jag höra en förskräckt röst fråga:

”Har du felanmält SJÄLV!!??”
Ungefär som jag skulle opererat en elitidrottare med sked och gaffel i plast.
”Eh, jaaa?”
”Meeeen såååå gör man inte!! Allt måste gå genom oss!!”
Okej, fine. Ta min j-a felanmälan då tänkte jag, sådär lagom måndagsmunter, eftersom min hårdag dessutom är allt annat än bra.
”Vad är problemet?”
”Det. Läcker. I. Köket.”
”Var i köket?”
”I rören under vasken.” Var j-a annars???! Undra hur f-n det ser ut i hennes kök?
”Då är det lite akut då?”
”Det kan man säga ja”
Var i he-te får de tag i folk??
”Då lämnar jag den här arbetsordern till de så tar de kontakt med dig under dagen om de går in hos dig eller så”
Woooow…! Finfint hörrö! Det blir ju alldeles utmärkt att det blir vattenskador hemma hos mig…

Suck…Fattar ju jag också att hon inte kan styra över vaktmästarna och hur de ska göra sitt jobb, men …. (jag skrev annat här först men kom på att det nog säkert gränsar till nåt lagbrott av nåt slag så jag lät bli…)

För övrigt är det uppenbart att det är måndag idag. Folk ringer som tokiga (utom just vaktis dårå), projekthögarna verkar ha förökat sig under helgen (vem f-n köpte ut åt de??) och jag är just nu så yr i skallen att jag sitter och svajar på stolen (försöker komma ihåg att jag måste trilla med skallen ner i tangentbordet, så jag inte landar på voffse när jag väl faller). Lille huliganen själv ligger just nu under skrivbordet och drömmer, fan vad jag avundas honom!

Såg att Svarta Änkan är på väg att etablera sig i Sverige. Riktigt intressant faktiskt och jag kom att tänka på alla gånger jag sagt till besökare att spindeln i montern på Skansen-Akvariet inte lever. Det är inte sant, fick jag veta för inte så länge sen. Hon lever visst… Lite läskigt… Men, det låter konstigt kanske, jag var mer rädd för att de där äckliga syrsorna skulle hoppa upp i håret på mig, än den där madamen…

Dagens (hittills ända) skratt kom från Hasse Bronténs blogg och hans fundering om Fredrik Wikingssons ”riktiga smärta” Tack för det Hasse! 🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer on “Jag felanmäler vattenläckan på fel sätt, Svarta Änkan lever visst och Hasse står för dagens skratt”

  1. Josef Boberg skriver:

    Tja… – Ifall Wi ej tar sådant här med en humoristisk vinkling – så är Wi nog ”illa på det” – om man så säger.

    Mer om humor på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/05/06/intelligens-bl-a-humor , tror jag…

    Ha det… 🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef med
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/07/it-smog-stress/#comment-202

  2. rormok skriver:

    Jättekul 🙂
    Inlägget alltså.
    Inte själva läckaget alltså, är det lagat nu?
    Ringde du en rörfirma, eller kom VB till slut?

  3. vhcbloggen skriver:

    rormok – Jodå, det var fixat när jag kom hem 🙂 Och som tack (gjorde jag som jag brukar) la jag ett tackkort till vaktis i hans brevlåda. 😀

  4. […] gjorde jag som man inte får… Jag anmälde skadan direkt till vaktisarna (förra gången höll ju den stackars människan i receptionen på att få chockskador av mitt tilltag). […]


Kommentera

