Rör inte bävern (eller hunden), folk som kör bil är dumma i huvudet och är man där då måste man handla det bara är så

Lessen, men jag kan bara inte tycka synd om henne…. Inte ett endaste dugg… Helt säkert är det en sån unge som, glad i hågen, kutar fram till hundar utanför affärn och slänger sig om halsen på de. Kom igen föräldrarna, lite uppmärksamhet va?

En påminnelse då….

* Låt inte era barn rusa fram till hundar, oavsett om de har matte/husse med sig eller inte
* Håll ordning på fingrar, händer, fötter och andra “lösa delar” på era barn
* Om hunden vänder sig bort och vill gå därifrån, låt den göra det.
* Peta inte hunden i ögonen, öronen eller andra “ömtåliga” delar av hunden
* Visa hänsyn och respekt mot både hund och ägare
* Klappa hunden på sidan eller ryggen, aldrig rakt framifrån/uppifrån i ansiktet
Och ett litet tillägg från Doggblogg också:
Länk

Åkte hem från Dalarna igår. Och insåg plötsligt att jag inte är så jäkla dålig på att köra bil i alla fall… Det finns de som är värre. Myyyycket värre! Har ni hört reklamen om att husvagns-och husbilsförare minsann vet hur man beter sig i trafiken? Att de aldrig blåser om på motorvägen etc..? Tss! Gör de visst! Men så är ju folk individer också. Tänk er följande:
Motorväg, 110 står det på skyltarna, farthållare på precis det, solen skiner, livet är glass å pannkaka… Tills det vrålar förbi en merca med tillhörande släp 😯 och slänger sig in framför fronten på bilen. Saktar ner till hundra, mercan å släpet drar iväg. Plötsligt kör en mc om, på insidan så klart eftersom det på andra sidan ligger en, just det, husvagn och pressar sig förbi. Ytterligare ett ekipage med släp kör förbi. Kommer ikapp mercan som körde om tidigare och ser hur han (ja, det var en han) slänger sig ut mellan filerna (han kan visst inte bestämma sig i vilken fil han ska ligga, fortfilen eller jävligt-fort-filen). Jag bara väntar på att det ska smälla.
Mitt vanliga irritationsmoment är ju att folk inte använder blinkers men igår höll jag på att bli vansinnig på folk som, självklart inte använde blinkers, men dessutom hade (blivit tappade som barn?) körde mer än lovligt för fort, tvärbromsade, klämde sig in i filer, mellan bilar och svajade betänkligt i samtliga filer… Kanske inte så konstigt att det tog så lång tid hem? Det hjälpte inte ens när Herr Jag-har-en-stor-scanialastbil-lilla-gumman försökte knuffa på… Seriöst! Lär dig köra din stolle! Eller lär dig åtminstone vad du har för bromssträcka i 70 km/h (som det är i Södra Länken) En halvmeter till framförvarande bil räcker inte. Inte så kul att ha en fetelastbil i ”baken” när jag vet att vid en inbromsning kommer jag ha en mycket platt hund i bagaget…. Du, min bäste lastbilschaffis, är ett pucko.

Så var det med det. Gnäll gnäll gnäll…. Åååå lite till… Varför går Sveriges match så sent? 01.00 liksom… Kom igen! Jag är trött! 😛 Nä, den orkar jag inte se tyvärr… Faktum är att jag håller på att somna nu…. Jobbigt att köra 50 mil samtidigt som man skriker att samtliga medtrafikanter är idioter. *garvar*

Fick ju nåt bra med mig från min tur till nordligare breddgrader i alla fall… eller ja, flera saker, men jag kaaan bara inte låta bli att gå in till Silverkatten när jag är i närheten…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer on “Rör inte bävern (eller hunden), folk som kör bil är dumma i huvudet och är man där då måste man handla det bara är så”

  1. TezZ skriver:

    Nja, trist tycker jag dock att hon blev biten p g a att det hade kunnat undvikas om pappan tagit sitt ansvar och haft koll på henne istället för att bry sig mer om att filma bävern. Småbarn vet ju inte bättre men det är just därför de har föräldrar som ska lära och fostra dem att bl a respektera andra, deras egendomar och djur.
    Men tyvärr kommer vi alltid att få dras med korkade föräldrar som inte fattar detta.
    Att han sedan går och basunerar ut denna händelse i tidningen gör i mina ögon enbart honom till en större idiot än vad han var under incidenten.

  2. ÖP-läsare skriver:

    Många är snabba att fördömma pappan utan att
    veta hela händelsen. Pappan och dottern stog på en väg och bävern var 10-15 meter ifrån när pappan började filma. Efter ett tag hade pappan problem med filmningen och bilden visade bara gräset (den delen är borttagen av Aftonbladet). När pappan fick in bävern igen såg han dottern en sekund innan bävern anföll (som han trodde var bredvid honom men som med snabba steg sprugit mot bävern). Pappan sprang skäckslagen mot dottern för att rädda henne och blev själv attackerad. Det var under filmningen dottern ovetandes tog sig till bävern, han trodde dottern stog bredvid honom hela tiden. Se ÖP op.se (Östersundsposten). Jag tycker många dömmer folk lättvindligt med bara lite information som grund. Det är många som skulle passa på att filma. Kanske även du…

  3. vhcbloggen skriver:

    TezZ – Håller med dig om att det knappast ger pappan pluspoäng genom att basunera ut det i tidningen.

    ÖP-läsare – Som jag skrev ”Kom igen föräldrarna, lite uppmärksamhet va?”
    Eftersom jag har hund och inte barn så skulle jag tyvärr inte ha möjlighet att filma någon bäver eftersom jag har en ettårig slyngel som inget hellre skulle vilja än att leka med bävern. MEN! Är det inte föräldrars ansvar att se till att deras barn är säkra? Vi hundägare har nåt som kallas ”Strikt ägaransvar”….

  4. Anna skriver:

    Men snälla lilla ÖP-läsare! Är du helt tappad bakom en vagn eller!?

    Blir det mer rätt och riktigt för att pappan hellre kollar kameran än var han har sin unge!? Om (vi ponerar nu) det hade varit en stor hund, en varg eller ett lejon…då hade det inte varit så mycket unge kvar. Hade det fortfarande inte varit pappans fel då? Eftersom han hade en kamera att kolla.

    Bävern ifråga är ett vilt djur, som har ALL rätt i världen att gå omkring var den vill och vara just vild. Och det utan att bli antastad av små barn vars fäder inte kan hålla koll på dom.

    Pappan gjorde fel, och framstår som en komplett idiot när han dessutom går ut i media med det.
    Rubriken borde lyda: ”Barn biten av bäver pga pappans försumlighet”


Kommentera

