Orättvisa ger sur min, jag håller på LHC ändå och de värsta frågorna får de värsta svaren…

Jag vill egentligen inte, men jag blir sur faktiskt. I två år har jag fått höra ”Det är klart du ska få en ny dator”.
För tre år sen fick jag en ”ny” dator. Alltså en begagnad på två år. Eftersom jag sitter som ”spindeln i nätet” på jobbet så har jag ganska tunga program i burken och också massor av bilder och information. Att jag kan arbeta med en snabb dator är en förutsättning för att vi ska kunna fakturera kunderna.
Jaha? Vad blev jag sur för då?
Jo, en av konsulterna, som knappt är inne på kontoret eller använder datorn mer än nån gång i veckan, ska självklart få en ny dator! För den dator han har nu är ju sååååå gammal (jo, i datorkretsar är den det men i jämförelse så är min från tidiga bronsåldern). Hela ett år! En sån kan man ju inte ha som konsult det fattar ju vem som helst!
Mmm, kanske beror på att nämnde konsult är högste chefens son…

Egentligen borde jag väl gratulera min hunds uppfödare till HVs vinst i måndags men jag ids fasen inte. 5-1… Nu vet jag (nästan) hur det kändes för Mocca att titta på matchen mellan Västerås och Brynäs med mig. Det var fan inget kul att se den matchen (även om jag bytte kanal emellanåt).
Jag hoppas verkligen på LHC men det kanske blir lättare att umgås med Herr Uppfödare om hans kära HV71 vinner SM-guld…. *suck* Dilemma… 😛

Expressen skriver om de tio värsta frågorna man kan få på en anställningsintervju, men min värsta fråga är
”Kan du tänka dig att gå ner 10.000 i lön?” Eller, det var väl inte direkt en fråga utan ett konstaterande från chefens sida, att antingen tog jag den lön som gavs eller fick inte jobbet. Så enkelt var det. Jag var smått desperat, så jag tog det. Trodde att jag bara skulle stanna ett litet tag. Det var sju år sen och jag har fortfarande inte kommit ifatt de där tio tusen…

De 10 värsta frågorna på anställningsintervjun:

1. Varför är du inte gift än?
2. Kan du passa mina barn då och då?
3. Kan du tänka dig att fortsätta intervjun på en restaurang, och är det okej om jag tar med min dotter?
4. Planerar du att skaffa barn?
5. Är du lycklig i ditt förhållande?
6. Vem var din favorit i Beatles?
7. Vad skulle du göra om jag gav dig en elefant i present?
8. Är det din naturliga hårfärg?
9. Vad tycker du om konsten i vår lobby?
10. Kan du tänka dig att bli medlem i kyrkan för att få jobbet?

Alternativa svar:

1. Därför att ingen präst vill viga mig och björken utanför mitt fönster
2. Du borde nog tänka en gång till innan du frågar, jag använder barn som lockbete när jag jagar björn
3. Visst, absolut. Om du betalar och sen förklarar varför du måste släpa med din unge för
4. Planerar å planerar, hittar jag en tyst, söt och snäll unge nånstans så visst…
5. Nä, men å andra sidan har jag börjat vänja mig vid att min man bär upp mina klänningar bättre än mig
6. Vilka är det?
7. Ge dig en smäll på käften
8. Är det din naturliga flintskalle?
9. Konst? Jag trodde det var någon som kräkts på väggen
10. Jag är medlem i Svenska Nördars Orakade Råttor, räknas det?

För ordningens skull måste jag nog påpeka att jag är förskräckligt trött. Undra om det är åldern eller vad det är men jag behöver tydligen mer än 6 timmars sömn per natt. Men jag skulle behöva gå och lägga mig klockan nio på kvällen för att jag ska få åtta timmars sömn… Känns lite väl… Hem, äta middag, duscha, sova…. Wow! Vilket innehållsrikt liv… Jobba, äta, sova… typ…

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

One Comment on “Orättvisa ger sur min, jag håller på LHC ändå och de värsta frågorna får de värsta svaren…”

  1. kyrksyster skriver:

    En fråga är helt olaglig… den om du ska skaffa barn!

    Men i övrigt så gäller det att svara slagfärdigt… fast vem vill ha jobbet då??? jag har ingen lust att slåss på jobbet!


Kommentera

