Falk sparkar HV71 till seger, Rönnmark gudar till sig och ikväll skriker jag ända upp till grannens granne när Brynäs målar mot Mora

Förlåt HV71, förlåt Timrå. Jag somnade i andra perioden… ”Som en enda lång felpassning” sa en av kommentatorerna. Jag är böjd att hålla med, för jag och hunden låg och småsnarkade ikapp…

Timrå spelade, hmmm… *funderar*… okoncentrerat kändes det som. Slängde iväg puckar, dålig kommunikation, vilja och fart. Blev väl aningen bättre i tredje men det säger inte så mycket. Fasligt mycket utvisningar och de var rätt billiga tycker jag. Men å andra sidan halvsov jag genom hela matchen så… vad vet jag? 😛

Första målet däremot, det som sparkades in av Falk, var väl inte så snyggt och det diskuterades i periodpausen om huruvida den regeln överhuvudtaget skulle få finnas. ”Skitregel” sas det. Herrarna tyckte det skulle få vara tillåtet att sparka in pucken i mål. Ursäkta att jag frågar men…. är det fotboll på is eller hockey som ska spelas? Helt riktigt, jag tycker regeln ska vara kvar dock med ett tillägg. Oavsett om pucken går in i mål, avsiktligt eller oavsiktligt sparkad, inget mål.

Eller är det så hockey SKA spelas? Med händer, huvuden, fötter, ben, armbågar, vad som, som gör mål? Alltså, oavsett HUR pucken går in så är det mål? Schysst, då är det väl bara grabba tag i pucken och kasta in den? Då får man bättre snurr på den också, en skruvpuck in i mål! Käckt! Inte… Det är ju lite det som är grejen med hockey, tycker jag. Finessen med klubban, hur en spelare kan lirka in pucken i mål med enbart klubbteknik och hjärna. Det är kul att se. Inte spelare som sparkar in puckar i mål. Skitmål, inte ”skit-regel”, tycker jag.

Att Rönnmark sen dömer det som mål är ju en historia för sig…
För att citera min goda vän A:

”Så då har HV inte bara Gud på sin sida…utan även Rönnmark…eller är Rönnmark Gud?”

Det verkar inte bättre. Å andra sidan kan det vara så att Rönnmark ser dåligt? Eller inte alls? Han kanske var upptagen med annat? Eller så är han, i största hemlighet, ett stort HV71-fan? Oavsett vilket, det var ett riktigt skitmål som skulle dömts bort. Och när till och med Falk själv säger att han blev förvånad över att domarn godkände det, ja… då verkar det lite snett…

Ikväll är det dags för Brynäs att ta sig an Mora borta. Blir nog rätt skrikigt. Men det får mina grannar ta. Jag får ju stå ut med att de tränar betongstövelskastning och möbelflyttning med studs inför VM i grannosämja som kommer äga rum vilket århundrade som helst nu. När jag har varit uppe och sagt till får jag till svar: ”Ja om man lyssnar efter ljud så hör man de ju…”
Jag behöver inte lyssna, jag svär, jag hör de ändå… Jaja, bara gilla läget och skrika extra mycket när Brynäs gör mål och Markström håller nollan? 🙂

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

