Högsta hönan är en kyckling som skickar bud med dåliga nyheter och det får mig att undra hur farlig jag egentligen är?

Jo, för inte pratar han med mig inte. Han skickar gruppchefen att ge mig de dåliga nyheterna istället. Min högste chef är tydligen rädd att jag ska bita skallen av honom om han visar sig i närheten av mig… Han gick nämligen ut för en stund sen och sa att han skulle komma tillbaka om ett par timmar. Notering: Han brukar aldrig tala om för mig när han går eller när han kommer tillbaka.
Strax därefter kommer så gruppchefen in och frågar om högste chefen pratat med mig (eh?) När jag svarar nej säger han att han fått i uppgift att prata med mig. Högsta hönset tyckte nämligen inte att det behövdes mer än så. Vilket innebär att jag blir förbannad på min gruppchef istället för på den som egentligen skulle ha en verbal käftsmäll, högsta hönset.

Resultatet av samtalet blev, hör och häpna, att det är orättvist mot alla andra att jag kommer tjugo minuter senare. Förlåt? Orättvist? Hur? Inget svar. Jag skrev ju tidigare hur alla andra gör här med sina raster och så vidare. Jag som ”håller mig till reglerna” straffas alltså. Det är helt okej att de andra ”flexar” sina luncher och fikaraster, men inte för mig. Att svara i telefon är tydligen alldeles för avancerat för mina kollegor…
Visst, jag kan hålla med om att det inte är idealiskt att jag kommer sent, men jag kan inte styra det själv. Det är ju inte så att jag försover mig varje morgon.

Så, vad blev det för resultat av samtalet? Avdrag på lönen med 10 timmar i månaden. Inte för att jag vet hur de räknar men jag får i alla fall 20 minuter x 5 till 1 timme i veckan, de får det till 2,5 timme.
Alltså: Jag får en lönesänkning. Drygt tusen kronor mindre i lön varje månad, vilket i slutänden troligtvis kommer leda till att jag inte har råd att ha hunden på dagis, vilket innebär att jag i så fall måste ta med honom till jobbet och det får jag ju inte så då får jag väl sparken.
Varför dra ut på det? Varför inte ge mig sparken på en gång? Jag fattar inte varför han måste plåga mig med sina otaliga svängar hit och dit. ”Ja det är okej att du gör som du gör”, ”Nej jag har ändrat mig”, ”Nej du får inte göra så du får en lönesänkning istället”.

Det värsta är att han inte pratar med mig! Han låter andra gå hans ärenden! Eller är det inte såna här samtal han ska ta?! Ingår det inte i hans uppgifter som personalchef/VD/regionchef (ja, han sitter på alla de stolarna)??

Men visst, jag kan gå honom till mötes på en punkt (jag gissar bara att det är det han vill eftersom det där med att kommunicera inte riktigt är hans grej) – Jag söker nytt jobb med ännu mer kraft!
Vill han bli av med mig så visst, det kan han få.

På ett sånt här ställe mår jag bara dåligt.

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer on “Högsta hönan är en kyckling som skickar bud med dåliga nyheter och det får mig att undra hur farlig jag egentligen är?”

  1. Mocca skriver:

    Tar det på MSN.

  2. Annika Lund skriver:

    Fy farao vilken jobbig situation du har hamnat i vännen. Din chef verkar verkligen inte vara en chef. Han borde ta ett snack med min man om hur man agerar som chef och VD. Det är ju pinsamt det du skriver om honom och hur han agerar. Han borde verkligen läsa dina inlägg här på din blogg så att han fattar vilket han inte verkar göra. Hoppas att du kommer hitta ett annat jobb för varken din chef eller kompanjoner verkar ju vara vettiga, rationella människor. Ska genast skicka vidare den här länken till min man som både har jobbat som VD och chef, han kommer få dåndimpen när han läser detta :o) Det första han kommer säga är att din chef är otroligt inkompetent som chef och VD.
    Tusentals med kramar till dig och stå på dig. Ciao Annika

  3. vhcbloggen skriver:

    Annika – Jaa… Och kommentaren jag får gruppchefen är: ”Men han är ju så mot alla”
    Då är det väl för f-n ÄNNU värre?!
    Nä, kontakt med facket har tagits, får se vad som händer. Har sökt 8-9 jobb på två dagar, NÅT borde jag ju kunna få. Särskilt med tanke på min kompetens och vilja. 🙂
    Tack darling, du är så bra! 😀


Kommentera

