Fyrverkerierna som smälldes i somras ger lugn nyårsafton för jycken men det känns ändå riktigt onödigt

Slänger mig in i ”fyrverki-debatten” jag också. Nu har jag ju ”tur” eftersom jag smäll-tränat samtliga hundar jag haft i min ägo under åren, redan sen de var valpar. Men jag känner de som har hundar som helst av allt vill försvinna från jordens yta när det börjas. Och jag vet inte, men det verkar som det börjar tidigare varje år. Här har de smällt sedan i somras! 😯 Visserligen gjorde det min egen smällträning för valpen lite lättare, men ärligt… Fyrverkerier mitt i sommaren?
Inte nog med att det börjar tidigare, pjäserna är större. I alla fall låter det så. Det är riktiga bomber de bränner av. Vilket oerhört slöseri med pengar! Visserligen är ju folk fria att göra vad f.. de vill med sina pengar, men ändå. Ska jag vara riktigt fördomsfull så är det väl inte ”bombarna” själva som betalar, utan deras föräldrar (de vill väl ha det lugnt och skönt kan jag tro).
Jag gillar fyrverkerier och raketer, missförstå mig inte. Men jag gillar de på nyårsafton, inte året om, dygnet runt.

Mammas schäfer var från början inte alls rädd för smällare. Tills den dag hon mötte några ungar med allt för lite vett i skallen och som efter den dagen med all säkerhet inte ens gick i närheten av smällare.
Min mormor var nämligen ute med hunden och när de kom förbi de här ungarna började de kasta ettöressmällare mot hunden och mellan benen på henne. Självklart blev hon jätterädd.
Det blev inte mormor.
Hon blev skitförbannad! Så hon tog dessa ”gossar” i örat och travade hem med de till deras föräldrar. Vad som sas vet jag inte, mormor sa ingenting om det, men jag har ärvt hennes systers humör.
Och mormor var en mycket beskedlig kvinna, tills den där berömda droppen fick bägaren att rinna över. Då tog det hus i helvete. Så då låg både jag och gammelmoster i lä i de lägena.
Efter den gången sprang hunden och gömde sig, helst under soffan eller mellan väggen och soffan, varje gång det dånade från himlen. Alltså oavsett om det var smällare, raketer eller åskan som gick.

Läste ett inlägg på Jinges sida och jag är inne på hans linje. Varför inte samla alla fyrverkeri-stollar på ett och samma ställe? Nu var det inte riktigt så han skrev, Jinge, men i princip. Han är mer inne på att höja kommunalskatten med tio öre och så anordnar kommunen ett fyrverkeri åt alla skjutgalna invånare. *ler*
Oavsett hur det går till så hoppas jag att det kan sparas både lidande och pengar framöver. Djur lider av fyrverkerier, människor förlorar fingrar, ögon, hörsel och de där vackra ljusspelen på himlen är egentligen bara hundralappar som går upp i rök…

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer on “Fyrverkerierna som smälldes i somras ger lugn nyårsafton för jycken men det känns ändå riktigt onödigt”

  1. Mocca skriver:

    Word!

    Och gott nytt år till dig och vappen.
    Kram

  2. Reine skriver:

    Hej.
    Ett bra inlägg om smällare,
    Det är skönt att Nyårs firandet är över så man kan rasta hunden normalt…
    Gott Nytt År
    Stöd gärna smällarupproret!
    http://www.smallarupproret.se/

  3. vhcbloggen skriver:

    Mocca – Tackar! God fortsättning på dig! Kram!

    Reine – Tack så mycket och en god fortsättning önskar jag dig!
    Jycken (www.lillelix.wordpress.com) stöder Smällarupproret redan. 🙂


Kommentera

