”Ansiktslyftning” och skillnaden mellan rasism, patriotism o sömnbrist av kolikbarn är hårfin…

Jupp, jag kände att det var dags att byta utseende (på bloggen alltså, mitt eget är jag helt nöjd med). Blev rätt fräscht, men jag saknar min örnbild…. Det kommer en ny bild snart, dock inte på nån örn… 😉

Eh… fick rektorn hjärnsläpp eller? Nån *svordom* måtta får det väl vara??
”– Det är en gråzon vad som kan uppfattas som rasism och främlingsfientlighet.” säger rektorn.
Om intoleranta människor kunde ge f-n i att läsa in så mycket i vad som sägs eller görs så skulle vi slippa sånt här trams! 😦
Är skillnaden mellan patriotism och rasism verkligen så hårfin att den inte längre får existera? Vill man se saker som rasistiska och främlingsfientliga, så gör man det. Tro mig, det finns folk som kan vrida det mest omöjliga uttalandet till att bli rasistiskt. Exempel (självupplevt)
Anledningen till det hela var att kollegan betett sig illa mot en anhörig till en av damerna på avdelningen vi jobbade (jobbade inom äldrevården tidigare) och varit riktigt dryg mot en orolig son till en tanta. Jag ansåg inte att det var nödvändigt att nedvärdera den orolige sonen med en så dryg attityd att jag sa till min kollega. Han höll inte med och fortsatte dryga till sig mot mig (för han var ju faktiskt underskötare, inte vårdbiträde som jag var då).
Varpå föjande utspelade sig:
Jag: Du är ju dum i huvudet!
Han: Du är ju f-n rasist!
Jag: ??? Jag sa att du var dum i huvudet…
Han: Det är bara för att jag är svart!
Jag: Nä, det är för att jag tycker du är dum i huvudet…
Gissa vad? Han började skratta! 😯 Jag såg väl ut som en fågelholk ungefär kan jag tro, men han fortsatte skratta samtidigt som han försöker få fram ett tack…. Han hade tydligen haft en jobbig vecka, med en ”kolik-unge” hemma… *ler* Så kan det gå när man inte får sova ordentligt… Kanske hade rektorn inte heller sovit ordentligt… Min hjärna har i alla fall en tendens att stänga halva kontoret då… 🙂
Men vem vet? Kanske är jag rasist utan att veta om det…? Med alla dessa nya preferenser och allt… *rycker på axlarna*

Andra bloggar om: , , , , , ,

One Comment on “”Ansiktslyftning” och skillnaden mellan rasism, patriotism o sömnbrist av kolikbarn är hårfin…”

  1. […] kränkt eller brydde han sig över huvud taget inte om ordvalet? Skulle vara intressant att veta. Jag har skrivit om det tidigare… Ibland kan sömnbrist göra att somliga genast tror jag är rasist bara för att jag tycker […]


Kommentera

