Nyköping Griffins lägger ner och om jag byter mobilabbonemang kan jag få hjälp från SOS snabbare..

Nyköping Griffins läggs ner
Ilkka Immonen i Griffins styrelse:
”Spelarmässigt står vi bra rustade, men det går inte att driva en sådan här förening med så lite folk, säger Immonen.”
Den lediga platsen kommer erbjudas Åkers IF, som troligtvis kommer att tacka ja. Källa: Sudret HC hemsida

Ojdå.. det var ju inte så skoj, men om jag inte missminner mig så var det laget vi mötte (och vann mot.. på bortais!) relativt ”ålderstiget” så det är väl troligtvis arbete och familj som drar mer än hockeyn. Nyköpings dam-och flicksatsning kommer däremot att fortsätta. Hatten av för det!

När sånt här händer (det är på gång i andra klubbar också kan jag avslöja, dock inte VHC) blir det ett hål och allt stannar.. Rätt som det är dyker det upp en eldsjäl som brinner för ishockey. Tar tag i hockeypojkar och hockeyflickor i området och startar upp ett, eller flera, nytt lag. Och då blir det bättre än nånsin! Folk har varit svältfödda på lokal hockey och intresset blir större än någonsin.. *ler* Nu sitter jag och drömmer lite.. Men det kan gå till så! Om det finns eldsjälar som brinner för lokal hockey. 🙂

15:00 Uppdaterat; Om Åkers tackar ja (vilket de troligtvis gör, eftersom de då får spela i division två) blir jag lite besviken. Inte så att jag har nåt mot Åkers som lag, men som fotograf är det rena pinan att stå i deras ishall. För det första så är det extra kallt där (seriöst, det känns som tjugo minus därinne, trots thermobrallor), ljuset är skarpt orange så inställningarna på kameran blir ett rejält micklande och sist men inte minst så är det lååångt dit.. *ler ändå*
Ulf ”Purjo” Eriksson, ledare i Åkers, säger däremot att de, i dagsläget, inte har manskap för spel i tvåan men att de säkert kan skrapa ihop ett lag till säsongen börjar.


Apropå nåt helt annat.. SOS kan inte spåra mobilsamtal
Förlåt vaddå?! Shit! Det hade jag ingen aning om, tur att min operatör (enligt artikeln) är på gång i alla fall. Jag trodde i min enfald att det hade med själva telefonen och radiovågor och master och sånt att göra, men nähä, det är pengar pengar pengar.. Inga pengar = inget liv?
Det kan ju vara tryggt att veta att om jag blir nerslagen och ändå lyckas ringa 112, så kan de hitta mig.. Telenor – skynda på tack!
Länkar till DN och AB

Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer on “Nyköping Griffins lägger ner och om jag byter mobilabbonemang kan jag få hjälp från SOS snabbare..”

  1. sanasawa skriver:

    mmm. Det känns ju väldigt tryggt att veta att myndigheterna kan ta reda på exakt var jag befinner mig genom att spåra min mobil. Jätte tryggt.

    Med tanke på hantering kring blockering av såkallade barnporrsiter så vet jag inte om jag vill att myndigheterna blir inblandade i det här.

  2. Fredde skriver:

    SOS Alarm är ingen myndighet.

  3. vhcbloggen skriver:

    sanasawa – Ja, jag tycker det skulle vara tryggt om SOS Alarm kan hitta mig via min mobil..
    Fredde – Tack för klargörandet! 😀

  4. Trötter skriver:

    Och exakt vilken gatuadress ligger du överkörd på då lilla vän?…

    Trodde faktiskt att det fanns ett sådant system tidigare men bra att de jobbar på det i allafall…

  5. Citizen Kane skriver:

    Sätt in en sändare i oss direkt vid födseln så kan samhället ha ständig koll på var vi befinner oss.
    ”För vårt eget bästa” – naturligtvis!

    Lagstifta om ljud- och bildövervakning i alla hem – de flesta våldsbrotten begås i hemmen.

    /trygghetsnarkomanen.

  6. J skriver:

    Citizen Kane: Jag håller med dig. Men faktum är att myndigheterna redan kan spåra dig hyffsat bra om de vill redan utan den här utrustningen (eftersom de kan kolla vilket mast din telefon är handskakad med för tillfället och tillsammans med information om hur du roamat mellan master så vet man i vilken riktning du tar dig). Triangulering är också redan nu möjligt med rätt utrustning.

    Internetcensuren är helt galen, framförallt på grund av hela processen totalt saknar transparens.

    Men mest intressant i den här frågan är ju faktiskt det faktum att mobiloperatörerna vägrar hjälpa till så länge de inte kan gå med vinst. Det är ju det ultimata beviset på vad som händer när man tillåter folks girighet att härska.

  7. Citizen Kane skriver:

    Jag har anonymt kontantkort, så mobilen kan spåras men inte kopplas ihop till mig som person.

    En annan aspekt angående girighet är att SOS alarm sedan 1995 finansieras genom ”affärsmässighet” och måste se till att finansiera sin egen verksamhet genom kontrakt med kommuner, landsting och privata bolag. Är man cyniskt lagd kan se SOS alarms ”nödrop”(sic!) i media som att Marknadsavdelningen fått sig lite gratis marknadsföring.

  8. Uffe V skriver:

    I en variant på ett lokaliseringsförslag som lämnades för ett antal år sedan var iden att alla telefoner skulle kunna lokaliseras i samtliga nät.. Dvs även telefoner med abbonemang från andra länder skulle kunna lokaliseras enkelt. Detta förslag blockerades dock av Telia som tyckte att det var dåligt att göra på detta sätt. Notera att det inte är säkert att med nuvarande design inte är säkert att en Telia telefon kan lokaliseras om den vid tillfället för nödsamtalet roamar in på en annan operatörs nät vilket kan inträffa vid nödsamtal. Dvs om Telia av nån orsak har dålig täckning så kan lokaliseringen fallera..


Kommentera

