Vett å etikett vid hundmöten, förbud för friidrott kanske o Kim Martin är damkronornas största utropstecken

Jaha.. hur lång tid tar det innan folk börjar skrika (eller så har de redan börjat men jag har missat det, eftersom jag varit på ”semester” å sippat tjeckisk öl i ösregnet) om ”mördarhundar” igen? Hunden var kopplad och kunde således inte ta sig runt å fram och tillbaka särskilt mycket (?) Varför dör en femåring av en rottweiler då? Troligtvis (märk väl att det här är mina egna spekulationer) har hunden känt sig så hotad att den känt sig tvungen att agera. Ingen skuld på någon, kanske bara en snärt på föräldrarnas fingrar att de inte har koll på sitt barn. Polisen i området säger ju det också, ‘håll koll på era barn’.. Det tycker jag med. Föräldrar har ibland pinsamt dålig koll på sina ungar och har inte lärt sina barn hur man beter sig mot hundar. Som hundägare till en valp som kommer bli en 50+ kilosbjässe vill jag då påpeka följande;
* Låt inte era barn rusa fram till hundar, oavsett om de har matte/husse med sig eller inte
* Håll ordning på fingrar, händer, fötter och andra ”lösa delar” på era barn
* Om hunden vänder sig bort och vill gå därifrån, låt den göra det.
* Peta inte hunden i ögonen, öronen eller andra ”ömtåliga” delar av hunden
* Visa hänsyn och respekt mot både hund och ägare
* Klappa hunden på sidan eller ryggen, aldrig rakt framifrån/uppifrån i ansiktet


Usch, hörde om det där (mamma såg det).. Fy vad läskigt! Kanske dags att förbjuda friidrott? Eftersom det är så farligt menar jag.. *ironi* Nä, ärligt.. Visst borde säkerheten höjas fast samtidigt kan det ju vara svårt (inte omöjligt) att genomföra en säkrare friidrottstävling. Ska man köra spjut innan alla andra tävlingar eller efter eller inglasade? *ler* Inte vet jag… jag är hockeynörd! 😛


Och eftersom jag är det måste jag ju nämna svensk damhockeys bästa målvakt (fetischist var det va? 😛 ) Kim Martin. Hon som pluggar på college i USA och nu är hemma i Sverige och tränar. Ska (kanske) bli intressant att se henne och resten av damkronorna i nästa stora mästerskap. *ler*Andra bloggar om: , , , , , , , ,

6 kommentarer on “Vett å etikett vid hundmöten, förbud för friidrott kanske o Kim Martin är damkronornas största utropstecken”

  1. doggblogg skriver:

    ÄNTLIGEN är ni hemma igen 🙂

    *kramar*

  2. Lasse skriver:

    Jag har missat det där med Rotweilern men Du kan väl inte på allvar försvara jycken och lägga ansvaret på föräldrarna till barnet?

    Nej håll rätt på Hunden. I alla lägen. ALLA!

  3. Mocca skriver:

    Välkommen hem vännen!
    *kram*

  4. vhcbloggen skriver:

    Lasse – jo, eftersom hunden fanns på sitt eget revir, bunden i sitt hem, så kan jag lägga lite av ansvaret på föräldrarna. Det är också upp till föräldrarna att se till att barnet vet hur man umgås med hundar om de nu nödvändigtvis måste det. Därmed inte sagt att jag på något sätt förringar det som hänt. Det är naturligtvis tragiskt att något sånt här händer och i slutänden är det (iaf i Sverige) hundägaren som har yttersta ansvaret, men olyckan hade kunnat undvikas med attityd gentemot hunden.

    Doggblogg o Mocca – Tack! Skönt att vara saknad! 😀

    Edit; Förtydligande av kommentar i kursiv stil.

  5. Max hobstig skriver:

    Hur skall man lära föräldrar att lära sina barn hur man beter sig mot hundar? En del föräldrar är ju inte kloka.

  6. vhcbloggen skriver:

    Är de såna, att de är villiga att riskera sina barns välbefinnande, så kan de gott få lära sig ”den hårda vägen”… Personligen tycker jag att vet man inte hur man ska bete sig gentemot hundar (eller vilket djur som helst för den delen), så GISSAR man INTE!
    Man bör alltså inte låta sina barn, över huvud taget, ens gå fram till en hund de inte känner.
    Dock finns det ju föräldrar med både sunt förnuft och kunskap, tummen upp för de! 😀


Kommentera

