Vem har stake nog att ställa jönsarna, som hellre slåss än ser på fotboll, till svars?

Jag kan inte annat än hålla med Diana Schwarcz i SvD – nu är det nog!
Det är dags att huliganerna får betala för det de förstör, på ett mer direkt sätt. För de betalar väl också skatt som vi andra? Eller? Men utöver det, ska de betala för de stora polisuppbåd som krävs, SL-trafiken som står still och klubbarnas förlorade intäkter (för utan huliganerna skulle säkert fler gå på fotboll). Jag tycker nästan klubbarna ska börja stämma de huliganer som har mage att slåss i klubbens färger. Det om något, borde vara ett mycket kännbart straff.. Kanske..

Är det verkligen rätt och riktigt att några få ska ”tillåtas” hålla på så här? År ut och år in? Fattar väl jag också att det är svårt att ta varenda fotbollsbuse utanför arenan men både polisen och klubbarna har bra koll på vilka det är som förstör.

Sluta mesa nu för h….! Ställ de till svars för det de gör och låt de betala så det svider ordentligt. Det ska gräva hål i deras ekonomi och de ska fasen stå vid skampålen som de håller på! ”Vuxna” människor…

Eller är de vuxna egentligen? Vem säger egentligen att man är vuxen bara för att man nått en ålder av 18? Lagen tror jag. Alltså, är du över 18 ska du veta rätt från fel och tro det eller ej, det finns de som är yngre än så, som redan vet det här.

Att klubbarna ska stå för att några personer slåss utanför arenan tycker jag är fel. De som slåss skiter nog rätt mycket i kärleken till fobollen (vad det verkar i alla fall), det är våldet de är ute efter. Klubbarna har som sagt ansvaret när det gäller säkerheten inne på arenan, inte utanför.
Där är det du och jag och de som betalar, indirekt, med våra skattepengar. Pengar som kunde gått till vård, skola och säkrare vägar.. Bland annat…

Likväl som polisens höga höns(hjärnor) prioriterar ny utformning på polisens uniformer måste samhällets högsta höns(hjärnor) prioritera resurserna till just polisen och rättsväsendet. Lägg kraft, energi, pengar och tid på att en gång för alla, bena upp det hela, dela ut väl kännbara straff och låt de som vill se fotboll och gå säkra på stan, få göra det.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

23 kommentarer on “Vem har stake nog att ställa jönsarna, som hellre slåss än ser på fotboll, till svars?”

  1. Din mamma skriver:

    Lilla gossen!

    Hör här!

    Eftersom du är så illa funtad så att du snackar om saker du inte har en aning om, så får jag förklara lite för dig.

    För det första så kan du sila snacket en aning. AIK är klubben som har blivit den största symbolen för huliganism, klubben som även förra året hade högsta publiksiffran. ”Skrämmer bort publik”, ackja, ackja…

    Dessutom är det i 99% av fallen inte något som polisen bör lägga sig i. Grabbarna som slåss, söker varandra, inte allmänheten. Polisen sätter stopp för detta så att ”vanligt” folk kommer i kläm. (Se LHC-DIF 2/3-07)

    Likaså står polisen för den största orsaken till att våldet bryter ut. (Se DIF-HIF senast)

    Att dessutom lägga resurser för att förhindra dessa uppgjorda box, speglar ju bara den låga interligens som rättsväsendet har. Att ett box utesluter, leder till större ansträngning att ”söka upp” varandra före/efter match. Grabbarna själva gör allt för att komma undan polisen under dessa uppgörelser men polisen lägger ändå resurser för att utesluta ett uppgjort slagsmål. Helt meningslöst.

    Det är alltså polisen själva som väljer vad pengarna och resurserna ska gå till, inte huliganerna.

    Om du dessutom ska klaga på detta så bör du även klaga på de enorma kostnader som skattebetalarna får betala efter de många falsklarm som gång på gång utbryter.

    Att media sen gör DIG och alla andra trogna mediarunkare till sina slavar, är en annan femma. Media skapar den bild de vill att DU ska få och som du, pga ditt låga IQ, helt faller i gropen.

  2. vhcbloggen skriver:

    Kära du!

    Hör här!

    För det första behöver jag inte få någonting förklarat, jag har givit min syn på saken, du ger mig din. Vi tycker olika. Inte mer med det.

    Även om AIK är en av de största klubbarna, vad är det som säger att klubben inte skulle vara ÄNNU större om huliganerna höll sig i schack?

    Att du beskyller polisen för att huliganerna slåss och att de själva väljer att lägga sina resurser på ”meningslösa” fighter, är bara löjeväckande.

    Det sista stycket i din långa kommentar kräver ett lite mer utförligt svar;
    Hade jag inte länkat till artikeln hade du aldrig hamnat här att spy galla över mitt blogginlägg…
    Jag har varit på fotboll och på nära håll fått erfara ”huliganismen”, därför anser jag mig berättigad att ha en åsikt.

    Eftersom jag är av kvinnligt kön har du minst ett fel i din kommentar – ”gossen” Och även om jag förstår innebörden av ditt ord ”mediarunkare” så känns det rätt snett det också.. Mycket kan jag, men runka har jag aldrig lyckats med..
    Och jag kan med all säkerhet säga att du INTE är min mamma, på något plan.

    I övrigt tycker jag du ska ta och titta lite på din stavning, och hur du själv framstår, innan du kastar ur dig såna kommentarer du just skrev.

  3. A skriver:

    Interligensen har talat!!! (Se stavning i första inlägget).

    Vill bara spä på lite att ”Mammas” resonemang haltar illa, eller är i det närmaste lamt!

    För att konkretisera hans teori fast på ett annat plan:

    OM polisen lät bli att jaga rattfyllerister så skulle det inte vara så farligt med rattfyllerister för då visste man ju inte att dom var rattfyllerister. Typ då ba!
    För rattfylleristerna kör ju bara själva i sin bil. Dom stör ju ingen annan. Då ba!

    Men att dessa rattfyllerister ”råkar” köra ihjäl folk är ju inte meningen. Men det är polisens fel, för dom säger ju att det är olagligt att köra rattfull.
    För om inte polisen säger att det är fel, så är det egentligen inte fel. För det blir bara fel om polisen säger det!!!
    Jag baxnar när jag hör den låga ”interligensen” hos ”Mamma”.

    Sport ska vara en familjefest och inte något tillhåll för huliganer som vill slåss! Det spelar ingen roll vilken sort idrott det är, man SKA kunna gå hela familjen och titta utan att behöva vara rädd för att någon ska råka bli nedslagen, oavsett om det är av huliganerna eller poliserna. Allt annat resonemang visar bara hur lågt stående en del människor fortfarande är.

    Jag tycker synd om de lag som har fans som uppför sig på det här viset. Och jag gillar när spelarna vänder dom ryggen och vägrar att tacka dom. Det visar att i alla fall några har cojones.

  4. vhcbloggen skriver:

    Håller med dig A, spelare som vänder ryggen åt huliganerna ska ha cred! 🙂

  5. O.T skriver:

    Om båda parter vill slå varandra på käften när det är match, låt dom göra det, tror inte familjen som går på fotboll någonsin fått stryk när huliganerna söker upp varandra och inte vanliga supportrar. Ofta sker slagsmålen långt bort från matchen.

    Som vanligt ännu en person som läser för mycket Simon Bank ”Idag dog Fotbollen” osv osv, nu när huliganismen har ökat och är större än någonsin i sverige, så ökar publiksnittet, märkligt? nej, ingen är ju rädd egentligen för dem vet att dem inte kommer få stryk om dem inte ger sig in i leken, bara ni som sitter hemma och läser aftonbladet tror att huliganer skulle vara intresserade av att slå vanliga supportrar. SKITSNACK SKITSNACK SKITSNACK.

    Du behöver inte vara rädd, gå på fotboll bäst du vill, dom skiter i dig och du skiter i dom. Käka din räkmacka på sittplats och klappa nån gång ibland, supporter? pfff… gå o göm dig

  6. vhcbloggen skriver:

    Jag undrar om du verkligen läst mitt inlägg ordentligt?
    Det kanske bör förtydligas.. Jag läser inte Simon Bank, jag går inte heller på fotboll (om jag inte ska plåta en match) och jag har heller aldrig påstått att jag är en fotbollssupporter.
    Däremot har jag fått betala med både tid (avspärrade områden, stoppad SL-trafik osv) och, indirekt, pengar för att huliganerna vill slåss.
    Är det rätt? Du verkar tycka det, okej, men vet du..? Jag håller inte med..

  7. O.T skriver:

    ligger problemet i att folk inte kan åka tunnelbana pga huliganer? hur många gånger har du inte kunnat ta dig fram på grund av huliganer? haha löjeväckande minst sagt.

    Skulle vara högst märkligt om det var så att detta hänt dig ett flertal gånger. Däremot, pengar kan jag förstå, men lilla du behöver inte oroa dig över sveriges ekonomi då Sverige redan har en skuld på sisådär 50000000000000000000000000000000000000000000000 dollar och självaste alliansen raserar hela landet bara för att kunna sänka skatten.
    det finns värre saker som pedofiler, våldtäktsmän, terrorister, global uppvärmning osv. Skriv om det istället.

  8. vhcbloggen skriver:

    Oavsett skäl är det förj.. irriterande när det händer. I det här inlägget skrev jag (på förekommen anledning) om huliganerna, nästa gång kanske det blir om puckade domare (oj, redan gjort), hockeyslagsmål, strypta resurser till ungdomshockeyn eller dylikt.

    Vill du vara snäll att svälja din nedlåtande svada om mig, den klarar jag mig utan. Sakliga argument däremot är välkommet.

    Och igen. Eftersom det var just huliganer som var på tapeten och eftersom det här till största del är en blogg om sport (med inriktning hockey) är det därför inte aktuellt att skriva om dessa förhatliga saker du föreslår.

  9. A skriver:

    Jisses!!!

    Men om det är så förbannat roligt att slåss med andra för att dom håller på ett annat lag än det man själv håller på så tycker jag fan att vi ska ta och organisera det hela.
    Folket som vill slåss kan komma till arenan en dag när inte lagen spelar.
    Dom får betala för att komma in. Pengarna kan vi skänka till välgörande ändamål, typ att förhindra den globala uppvärmningen, spåra upp pedofiler, straffa våldtäktsmän och terrorister.
    Sedan kan dom puckla på varandra bäst dom vill därinne. Förutsatt att dom stannar inne på arenan och inte stör någon annan som inte har bett om att få hamna mitt i ett slagsmål.

    Då kan dom som verkligen är intresserade av idrotten få heja på sitt lag utan att behöva få sin dag förstörd av dom som tycker att hela grejen med fotboll är att slåss.

    Sedan den inskränkta och förkrympta hjärna som anser att de som gillar slagsmål varken stör eller förstör för de som inte gillar det borde lägga in sig själv för en större hjärnoperation. Eller rättare sagt för att FÅ en hjärna över huvudtaget.
    Men man kan ju låta dom bulta på varandra utan att behöva vara rädd för hjärnskador. Det finns nämligen inget att skada. Det är uppenbart för övriga befolkningen. Synd bara att dom små, små, små pojkarna inte fattar det själva.

  10. vhcbloggen skriver:

    Huvudet på spiken! *bonk*
    Underbar idé att låta de slåss inne på arenan. Varför inte dagen innan match? Eller efter kanske ännu hellre? Då kan man låsa hela arenan och leka gömma nyckeln, sen när det är dags för match så släpar man bort de skadade och bränner de döda (bestialiska eldar heter det va?) *asg*

  11. A skriver:

    Sedan en sak till. Hur hänger det ihop att man lever och dör för ett lag när man ställer till det för dom så att dom måste spela inför tomma läktare? Utan sina fans?
    Tror ni att spelarna vill att ni slår ner andra människor bara för att dom håller på ett annat lag?
    Att dom är stolta över er och över att få spela i klubben som har en fanclub som gör sig kända för att misshandla människor?

    Ni har ett förbannat konstigt sätt att visa på att ni älskar era lag.

  12. […] hit genom att söka på bloggar om ‘huliganer’.. Och det mest populära inlägget är det här. Eller ja, så värst populärt verkar det ju inte vara från vissa håll men ändå.. Varför just […]

  13. hmm skriver:

    Om du älskar något, så vill du försvara det.

    Sen finns det olika sätt att agera som supporter, man kanske inte gillar idén med att slåss så mycket, men hursomhelst, det finns dom som gör det, och så är det med sport och män, till exempel hockey, där tillochmed spelarna slåss med varandra. När det finns alkohol kombinerat med stora grupper med människor som håller på olika lag så blir det bråk. så ärdet

  14. A skriver:

    ”När det finns alkohol kombinerat med stora grupper med människor som håller på olika lag så blir det bråk. så ärdet”

    Hum! Det borde betyda att ALLA tillställningar där människor kan uppleva sin favorit och det dricks alkolhol slutar med att det är några eller många som slåss. Eller!?

    Då tycker jag att de med den åsikten ska besöka Svenska Rallyt ett år. Där rör sig 700.000 människor runt i Värmlands skogarna under några dagar för att uppleva sin ABSOLUTA favoriter inom rallyvärlden. Det finns dom som följer hela WRC cirkusen runt i världen för att göra det. Jag bor ihop med en som har det som sin heliga helg, samma sak för min svärfar. Det var knappt ett brutet ben och två avancerade operationer stoppade dom i vintras.

    När ni väl är där, besök Colins Crest. Där står ca 50-60.000 personer för att titta på killarna när dom far över krönet.
    Och MÅNGA är drängfulla. Jag har själv sett det.
    Du kan ha Gigi Gallis fan club till höger om dig, Petter Sohlbergs till vänster och Loebs bakom dig.
    Och vet ni vad!? INGEN SLÅSS!!!
    På sin höjd lånar man tändstickor av varandra, bjuder på en hutt och sedan tävlar man genom att sjung ”sin” hejarramsa/sång högst.

    Man är där för att man är intresserad, inte för att slåss.
    Det spelar ingen roll vilka argument ni kommer med. Att slåss fysiskt för sitt lag kan ALDRIG bli rätt.

  15. Tyckfrihet skriver:

    Ja jävlar vilken röra…

    Någon slog någon på käften och vi fick en ofantligt stor statsskuld och politiken blev inblandad och det bara för att någon var lite sur på en annan för att han (troligen) inte höll på samma lag… Och publiken ökar trots att våldet ökar… Jaja… Jag vet då en hel del som tyder på att det blir färre barnfamiljer på idrottsevenemangen. Ungarna växer väl upp och ska ta igen det dom missade som barn och går då mer på fotboll/hokey och gör det pappa sa att man gjorde där…

    Helt otroligt… Kan man inte sitta i samma rum som någon annan kanske man inte ska gå dit?

    Skärp er för helvete.

  16. vhcbloggen skriver:

    hmm – Jag älskar min lillebror, och visst skulle jag försvara honom in i döden om någon gav sig på honom, MEN om någon säger att de inte gillar honom då? Att ge sig på någon med knytnävarna pga det? Nä vet du vad?! Nån måtta får det faktiskt vara!
    Och som A skrev, kolla in Svenska Rallyt och alla de supporters (som hejjar på olika förare!) som dricker alkohol på det evenemanget. Finns det rally-huliganer?

    Tyckfrihet – Kan inte annat än hålla med. Kan man inte sitta i samma rum som någon annan.. stanna hemma o ta en hutt tillväxthormon eller nåt istället..

  17. A skriver:

    Det finns rally-gulliganer 😉
    Typ alla norrmän som hejar på Sohlbergs bröderna i vått och torrt.

    Och dom härliga killarna och tjejerna som stöttar Gigi Galli och som tar sig ut på sträckorna till vilket pris som helst. Trots lågskor och snygga designer ”vinter”jackor.
    (Vi andra kör med rejäla kängor, underställ och skoteroverall juh ;))

    Håller dessutom med Tryckfriheten, kan man inte umgås med andra människor så bör man stanna hemma.

  18. vhcbloggen skriver:

    A – Rally-gulliganer! Vad gulligt! 😀

  19. Pete skriver:

    SUCK. Återigen detta debaterande om huliganer som förstör fotbollen. 99% av dom som kräver hårdare tag och snackar om fotbollens död har aldrig någonsin sett en fotbollshuligan i verkligheten. Folk slår på sporten på kvällen eller tar en titt på löpsedeln påväg till jobbet och PANG… ”BLODIGA KRAVALLER EFTER DERBY!”. Direkt är varenda Svensson i landet uppåt väggarna rasande och undrar hur detta kan ske och Lars 56 från Ockelbo meddelar att han aldrig skulle låta sin 10 åriga son gå ensam på ett Stockholmsderby. Detta utan att ha en suck om vad som verkligen har hänt.
    Ta istället och belys problemet med krogvåld. Varje helg blir 100-tals människor misshandlade, våldtagna och rånade i samband med krog och klubb-besök i Stockholm. Inte fan hör man någon skrika om att ”Spy Bar borde betala för polisinsatserna i stockholm på helgerna” eller ”Porta folket som bråkar från krogen”.
    Men men, tydligen väger en våldtäkt på en 18 årig flicka mindre än att 20 grabbar möts i ett industriområde och kör en dräng-fight. Sverige i ett nötskal.
    Tack för mig

  20. vhcbloggen skriver:

    Hur många inställda bussar / tunnelbanor får du för att fyra-fem puckon slåss på Spy Bar en fredagkväll? Inte så många skulle jag tro. Hur många poliser behövs för ett sånt gripande? Inte lika många som behövs för att stävja ett gäng huliganer som bestämmer sig för att slåss. Å andra sidan är det fredag (och lördag!) varje vecka. Och det är väl inte ”huligan-matcher” lika ofta? Så egentligen (kanske) det går på ett ut? *funderar* Intressant fråga egentligen…

  21. Pete skriver:

    vhcbloggen: Huvudet på spiken. Det är 6 derbydagar per år och cirka 156 ”supardagar” per år.

    Om man sen struntar i att se det ekonomiska utan istället inriktar sig på oskyldigt drabbade (och då menar jag att man drabbas av något värre än en försenad buss klockan 22 en vardagskväll) så kan man räkna ”oskyldiga offer” som har hamnat i kläm och skadats fysiskt, i samband med stockholmsderbyn på 2000-talet, på dina tio fingrar. Jag kan lova dig att fler har råkat illa ut under en stureplanshelg bara under september månad.

    Jag fattar debatten och kan mycket väl förstå varför en våldsantagonist flyger i taket när dom ser ett gäng grabbar slå skiten ur varandra. Men lägg krutet och energin där det verkligen behövs. Huliganismen har skördat ett dödsoffer genom tiderna. Krogvåldet tusentals.

  22. vhcbloggen skriver:

    Kan inte oskyldiga offer drabbas indirekt då? Jag menar, om största delen poliser en fredagkväll finns för att övervaka huliganerna. Är inte de övriga offren i samhället nedprioriterade? Och får vänta längre på hjälp? Eller? Jag vet inte, jag bara spekulerar nu eftersom jag inte vet hur det funkar inom polisen eller hur deras snåla resurser fördelas. *rycker på axlarna*
    Och vad skulle hända om polisen INTE övervakade vid derbyn? Skulle dödssiffran öka från en person till flera? Eller vad? *spekulerar vidare* Det går ju att diskutera länge, men oavsett vilket våld det gäller, så är det rent förkastligt tycker jag.

  23. Pete skriver:

    Visst kan oskyldiga drabbas pga polisens dåliga prio av vad som ska bevakas. Därav anledningen till att derbyn (och nästan alla andra Stockholm-matcher) läggs på vardagar då det generellt krävs mindre bevakning på andra ställen runtom i Stockholm.

    Skulle du besöka en s.k ”högriskmatch” så skulle du direkt märka hur pass överrepresenterade polismakten är.

    Vi pratar i runda drag om 100-200 pers som kan ställa till med problem och till detta kommenderar dem in ett hundratal poliser, helikopter, hästar samt ett stort gäng anabola-stinna säkerhetsvakter. Självklart kan denna styrka göra nytta på annat håll och det är oftast närvaron av polisen som trissar upp stämningen utanför arenan när dom med brutalt våld försöker få folk att skingra sig utan att ta notis på om det är barnfamiljer, gamlingar eller ”vanliga” ungdomar dom ger sig på.

    Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få någon utomstående att förstå livet som fotbollssupporter.
    Vi växer upp i den här gemenskapen med likasinnade personer som vi umgås med varje vecka året runt. Fotboll är inte bara ett spel på planen utan en hel livsstil.

    Tänk dig att du skulle placera 30 000 pers i en park där hälften är inbitna hårdrockare och resten är lika inbitna hip-hopare. Lägg därtill en stor alkoholkonsumtion samt något som gör en av grupperna besvikna. Utgången skulle nog te sig något värre än efter ett Stockholmsderby.

    Du avslutar med ” oavsett vilket våld det gäller, så är det rent förkastligt tycker jag.”. Jag skulle väl ljuga om jag sa att jag höll med dig där. Dock kan jag ha förståelse för hur du tänker. Men bygger din ideologi på ett samhälle helt utan våld så vill jag återigen poängtera att du lägger ditt krut på helt fel grupp. Fotbollsvåld har blivit ett samhällsproblem för att media har gjort det till det. En vanlig fotbollsbesökare blir inte drabbad av det genom att besöka en fotbollsmatch och skulle absolut inte ha någon aning om att det förekom om inte media valde att blåsa upp det så pass.


Kommentera

