Wilands knock fick mig att tänka på vinnarskallar och hur det egentligen hänger ihop..

Usch… jag såg den där knocken. Alltså.. fotboll är farligt..
Undra om inte fotbollsspelare är lite knäppa egentligen?

Missförstå mig rätt nu, jag påstår inte att de är korkade på något vis, jag menar bara att de flesta rusar in i situationer med en sak i huvudet. Få tag på bollen. Sen om det står en motspelare i vägen, den insikten är tydligen sekundär.
Bollen först, motståndaren sen, säkerhet/försiktighet sist.. Jag ska nog inte ta den där diskussionen om fotbollsspelare vs hockeyspelare igen. Eller någon sorts atlet för den delen heller.
Vinnarskallar är ett speciellt släkte och visst, de finns inte bara på våra idrottsarenor, de finns överallt. Det finns alltid de som går in för en uppgift till 200%, de som fokuserar så hårt att de får tunnelseende, på arbetsplatser, i skolan… överallt.
Utan dem skulle balansen mellan oss dödliga bli lättviktig. De behövs för att andra ska slippa. Icke-vinnarskallarna behövs för annars skulle inte vinnarskallarna ha något att kämpa för.

När det gäller just fotboll, kan det ju tyckas otroligt att någon kan fokusera så hårt på en boll och ett gäng andra snubbar på en gräsplan. Tre poäng, fans på läktaren (som förhoppningsvis låter bli att slåss) och kanske en blänkare i tidningen om någon gör mål. Men jag kan förstå de. Inte just när det gäller fotboll, eftersom jag inte spelar längre, men när det gäller annat i livet. Då försvinner allt annat runt omkring mig och jag har bara en sak i huvudet… Nästa bild.
Okej, det kanske inte kan jämföras med vinnarskallar på våra idrottsarenor, men när det gäller att fokusera på något så mycket att man får tunnelseende och omgivningen blir ett svagt brus bara.. Ja, då är jag med i spelet..

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

