Janne Karlsson-intervjun blev idrottspsykologi-utläggnings-inlägg från mig och jädras vad långt det blev..

Janne Bengtsson på SvD går på djupet med Janne Karlsson i Tre Kronor.
Jag gillar hans (Karlssons) tänk om lagbygge. Leta först upp spelare som utan gnäll accepterar de roller de tilldelas, ge spelarna klara direktiv för vad som ska göras och på så sätt tightas laget ihop, alla jobbar mot samma mål och i slutänden hamnar man högst på prispallen.

Den som jobbar hårt kan inte göra fel, säger han och jag håller med honom till 100% Har man inte försökt kan man gott få sig en släng av sleven. Och det går knappast att få resultat (vilket som helst) om man inte ens försöker. Ibland får man slita och jobba tills man svettas floder, gråter dito och blöder, men jädras att ge upp! Har man inte ens försökt, tja.. då kan man lika gärna lägga av.
Ärlighet inom laget kräver ”sin man” och det är samma sak där, kan man inte ta kritik (beror ju lite på hur den levereras också) då bör man se sig om efter något annat att pyssla med. Vika kuvert i nån källarlokal nånstans kanske..

Men i den frenetiska jakten på vinst måste man komma ihåg att kroppen inte är en maskin. I aktiviteten ska nuet maxas, stabiliteten vara gjuten i ryggraden och energin på absoluta topp. Det som är nu är nu, inte förra matchen eller nästa.
Den här minuten, det är den som gäller. Efteråt är det slappa på hög nivå som gäller, högpresterande är tydligen proffs på det. 🙂

© vhcfan 2007Ibland verkar det ju som vissa lag har mer tur än andra och puckarna studsar deras väg, medan det andra laget har hur många chanser som helst och inte sätter en enda i kassen. Konstigt? Näe, inte särskilt. Den mentala biten är viktig. Bara man tror på sig själv. Jag tror hjärnan ”spärrar” spelet ibland. Och den är snabb! En spelare som skjuter på mål och strax innan (omedvetet) tänkt ”Äh, den går ju inte in i alla fall”, lär missa i 9 fall av 10.

Hur får man mer tur då?
Finns det på postorder tro? Nähä, inte det heller.. Oh! Jag vet!! 😀
Man ökar chanserna till att börja med! Skjuter man aldrig på mål så går pucken självklart inte in. Häpp!
Följ ingivelserna, även om det enligt gängse regler är ’fel’, gör som du känner just i det ögonblicket.
Ibland står man ju som en åsna mellan två hötappar i livet och magkänslan säger att ett alternativ är det rätta? När man sen börjar tänka, blir det veligt och man blir nervös att välja fel.
Vilket svar eller val var rätt? Det första? Just det!
Så jag lärde mig nånting i allafall, på det där seminariet för idrottspsykologi.. 🙂
Förvänta dig att du ska tur, den som väntar sig tur har tur (det är vetenskapligt bevisat dessutom!)

Förtydligligande_1; Janne Karlssons tänk blandat med mitt eget, Johan Plates och David Legas i det här inlägget, så det är inte bara Karlssons ord..
Förtydligligande_2; Kvaliteten på bilderna verkar bara bli skräp när jag laddar upp.. Vad tusan hände med färgerna? 😕

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer on “Janne Karlsson-intervjun blev idrottspsykologi-utläggnings-inlägg från mig och jädras vad långt det blev..”

  1. Mocca skriver:

    Ja gmåste erkänna en sak ….jag har inte gått igång på Hockey VM än 😦 Jag såg första matchen, men inte dne igår….
    Jag har nog gått in i koma, och allt är ******** fel. Shit -det här är ill *S*

  2. vhcbloggen skriver:

    *gapar* Jisses tjejen, kom igen nu! 😛
    Själv var jag tvungen att ringa hotellet och fråga om de hade tv (för att kunna se matchen imorrn) och Internet (för att kunna blogga om det..) 😀 Hockeynörd och stolt över det.. 😛

  3. Mocca skriver:

    Hihi -men jag är också hocheynörd, men just nu är jag nog mest * nörd *fnissar*

  4. vhcbloggen skriver:

    Nörd som nörd.. *ler* Fin titel hur som helst.. 😀


Kommentera

