Kamphundsinlägg började ganska lugnt o stilla, men jädras vad arg jag blev tillslut!

Eh… okej.. En liten fråga bara.. Är ni helt dumma i huvudet eller? Kamphundsförbud hos Svenska Bostäder

”…..//Han ser inga stora problem med att definiera en kamphund.
– Vi vet hur de här vovvarna ser ut. Man vet vilken typ av vovvar som de här personerna som ser lite farliga ut brukar gå omkring med.”
(Peder Palmstierna, presschef på Hyresgästföreningen.)

Gillar särskilt det faktum att han väljer att använda ordet ”vovvar” istället för ”hundar”.. Ska vi plocka fram statistiken igen A? Hur var det nu? Kamphundarna står för ungefär 10% av alla attacker varje år, resterande 90% är ”Svensson-hundar”. Alltså de där söta, gulliga, ulliga voffsarna som finns hos barnfamiljer och pensionärer. Så egentligen.. egentligen borde ju de här personerna som ser lite farliga ut, skaffa en ”Svensson-jycke” om de nu vill ha ett vandrande vapen.. Eller?

Hittade statistiken i ett tidigare inlägg.. Här

Alltså
“Totalt 2006:
Angrepp av kamp-hund: 136
Angrepp av annan hundras: 1287 ”

Funderade på en sak.. För att få ha t ex giftormar i lägenhet ställs oerhört höga krav och man måste ha tillstånd från Miljökontoret, för att bevisa att man faktiskt kan handskas med djuren, varför inte samma sak för hundar?

Och då menar jag inte bara för sk kamphundar, utan hund överhuvudtaget. För det är ju bevisligen så att vilken stolle som helst kan bli hundägare och en hund (oavsett ras eller storlek) som hamnar i fel händer blir farlig. Visst, det har pratats om hundkörkort länge men med byråkratins slingriga krokar lär det ju knappast bli verklighet (nånsin?) inom det närmaste året.

Visst har jag förståelse för de som är rädda för både hundar och ormar, men ett steg i rätt riktning vore att utbilda ägarna. Vissa hundägare (en del föräldrar också för den delen men det är en annan historia) borde inte få ha små ”telningar”.

Personligen blir jag vansinnig på folk som låter sina bestar kuta omkring och skrämma folk med ursäkten
”H*n är så snäll, den vill bara hälsa!”
Ni som använder den frasen – ni är också dumma i huvudet. Har ni absolut noll känsla för andra människor??! Puckon!

Jag är hundägare och jag är inte rädd för hundar men jag vill inte bli påhoppad av vare sig människor eller djur jag inte känner (vill du?)
Så om ni inte har fattat det där med inkallning – koppla hundkräket då för i …! Gå en kurs på hundklubben, sök terapihjälp så ni hajjar det här med empati eller sälj hunden och köp en sån där elektronisk jycke istället! Gaaah!!

Usch… näe.. en kopp kaffe och en projekthög så jag får lugna ner mig lite tack.. Adjö på en stund!

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer on “Kamphundsinlägg började ganska lugnt o stilla, men jädras vad arg jag blev tillslut!”

  1. madde skriver:

    hej jag känner massor av kamp hundar jag har aldrig sätt en aggresiv kamphund vet du vad en kamp hund är det är pittbull,amstaff,schäfer och rotweiler jag har sett alla dom sorterna min pappa har en schäfer min kompis har en pittbull och amstaff och så känner jag en som har en rotweiler DOM BORDE INTE FÖRBJUDAS I SVERIGE DOM MÅSTE FINNAS KVAR föresten kan alla hundar bli en kamp hund till och med chihuahua den lilla skiten

  2. vhcbloggen skriver:

    Det var ungefär det budskapet jag ville ha fram ja.. 🙂

  3. Max Hobstig skriver:

    Idag hotade en sån där svensk medborgare, som man brukar säga när en svensk medborgare gripits i Somalia eller Marocko, att sparka ihjäl min hund om jag inte höll den kopplad. Den svenske medborgaren hade ett par minuter tidigare blivit angripen av min lilla hundvalp som hade hoppat och skuttat kring den svenske medborgaren. Idag förstod jag hur lätt det är att starta ett sånt där dårkrig som i slutändan leder till samma hemska barbari som det vi kan se på TV varje dag. Det behövs inte mycket mer än en pytteliten liten hundvalp som hoppar och skuttat kring en svensk medborgare någonstans i världen. Idag förstod jag hur lite det behövs för att starta krig. Är värlen frisk eller bara ett dårhus?

  4. vhcbloggen skriver:

    Världen är en aning mentalt störd tror jag.. 😕


Kommentera

