Wennerholms utspel om Boorks långfilsingar och när hundar biter är det sällan rätt ras som ställs ut i rampljuset..

Wennerholm på AB skriver om Boorks ”feglir”.  Jag har lite svårt att hålla med, eftersom jag har mina ljusrosa glasögon på mig..  Men jag blev en aning förvånad när han plockade bort Dackell från kedjan med Bäckis och Månsson. Han hade säkert en tanke med det, men tyvärr fungerade det ju mindre bra. Jag gillar att han ändrar om, provar och chansar, men i en släng av efterklokhet kan han nog tycka att det inte var så lyckat kanske..? 🙂 Hur som helst, trots mina fragila nerver så gillar jag det faktum att det blir fler matcher mellan lagen.

Kan inte annat än hålla med A (doggblogg) i inlägget ”Och så händer det igen..” Särskilt avsnittet med frågan om vi ska dra alla över en kam… i alla lägen? Så som vi gör med vissa människor…
Statistiken kommer från AB som i sin tur fått den från … eh… ingen hänvisning..

”Totalt 2006:
Angrepp av kamp-hund: 136
Angrepp av annan hundras: 1287 ”

Okej… Det ser ju onekligen ut som att ”Svensson-hundarna” har mer att skämmas för än ”kamphundarna”.. Så varför haussas det upp så ini… när det är en kamphund som biter? Är det för att ingen tror på att lilla Fifi Toypudel frenetiskt kan bita ett barn i ansiktet? Eller att Golden Retrievern Ludde får hjärnsläpp och ger sig på husse eller matte?
Bengt Ericsson säger i en artikel i AB att; ”– Men en hund som biter på det sättet är en potentiellt farlig hund som borde avlivas” angående den hund som skadade sin egen ägare efter att ha blivit hetsad till det av expojkvännen till ägaren.
Då undrar jag… Varför avliva hunden? Vore det inte mer lämpligt att låsa in puckot som använde hunden som vapen? 😕
För övrigt tycker jag AB skulle skämmas en aning som med stora bokstäver deklarerar
”TV: Här avlivas pitbullterriern med 15 skott”
Äckligt! Det finns säkert de som klarar av att se sånt… Själv vill jag INTE se ett djur avlivas med 15 skott…

5 kommentarer on “Wennerholms utspel om Boorks långfilsingar och när hundar biter är det sällan rätt ras som ställs ut i rampljuset..”

  1. A skriver:

    *fniss* Jag trodde att du skulle skriva att man skulle avliva ägaren. Inte för att föringa ämnet, men det hade sett kul ut

  2. Mocca skriver:

    Usch, jag är liten kluven till det där med kamphundar. Jag tror att vilken hund som helst kan vara en potentiell ”farlig hund” om ägaren inte ser efter den ordentligt eller uppfostrar den.
    Till och med pudlar -som jag förvörigt ycker är mest små och ettriga……
    Ska det var en hund, ska det vara rejält!

  3. A skriver:

    Håller helt och fast med dig. Men det visste du redan

    *S*

  4. vhcbloggen skriver:

    A – läste din kommentar på spelarbussen, och hade väääldigt svårt att kväva mitt skratt. Tja, varför inte.. ”Pang pang du är död” liksom.. Varför ska djur behöva lida för människors okunnighet?

    Mocca – helt riktigt, det ska vara rejält. Men då måste man, precis som med vilken hund som helst, ta ansvar för att den får en bra uppfostran.


Kommentera

