Bortgjord sömntuta, Bendelin snackar lata JVM-spelare o jag filosoferar om lagbyggen.. :)

Pinsamt! En kollega knackade på dörren, jag höll på att trilla av stolen men lyckades rädda situationen (trodde jag), vi pratar om ett projekt och innan hon går säger hon med ett leende; ”Så, nu kan du fortsätta sova en stund..” Oups! bild från websmileys.com

Läste intervjun med Torgny Bendelin imorse (höll på att missa att gå av t o m!) Han säger mycket klokt den mannen.. 🙂
Sveriges grupp innefattar både Kanada och USA så det vill till att grabbsen kämpar tills de gråter för motståndet är tufft som attan. Slovakien och Tyskland är också med i gruppen men där tror jag inte det blir lika tufft (om alls.. 😛 )

Han pratar om lata spelare, som bara glider med och inte kämpar (min egen tolkning av Bendelins ord). Det finns såna… Kanske inte i JVM, som han mycket riktigt säger, men ute i de mindre klubbarna finns det en hel del.

Om jag ska ta VHC som ett exempel (så kan jag inte hitta en enda latmask 😉 ) så finns det de som alltid jobbar och sliter. De som lägger ner både tid o energi på träning och matcher..
Och sen finns det en och annan som helst gör så lite som möjligt (då frågar jag mig varför man öht spelar hockey?)
Varför börjar man… eller rättare sagt, varför fortsätter man spela hockey? För att det är kul..
Citerar coach; ”Vad är det som är så kul med hockey då?” Svara på den frågan om du kan.. *ler* Jag svarade ju som bekant ”att åka skridskor”…

Men det måste ju vara mer än så? Hockey är ju mer än bara skridskoåkning..
Det är ett snabbt spel, där kvickhet i både huvud och ben krävs, där glädje o sorg ligger tätt intill varandra, kamratanda och sammanhållning stärks eller försvagas beroende på sammansättningen av gruppen, hur väl de olika personligheterna klickar och andra yttre faktorer som inte går att påverka, ser ut..

Att bygga ett fungerande lag måste vara som att lägga ett psykologiskt pussel.. 😕
Inte nog med att en pådrivare, en ”lugna-ner:are”, en med ögon i nacken samt två aggressiva terrierforwards bör finnas i varje kedja. De måste funka rent personlighetsmässigt, så det inte blir obalans i kedjorna. Dessutom, måste det kompenseras, balanseras och pusslas med killarnas storlek (nääää inget sånt snusk nu!) En lättviktskedja med lätta, unga spelare kan inte sätta mycket emot en jättedito (nu läste du fel va? Det gjorde jag.. 😉 )
Alltså måste man balansera små spelare med stora, för att spara de som är mindre och snabbare (så de får tid att smita förbi och göra mål) och samtidigt, de mindre irriterar motståndarna med sin snabbhet vilket ger de större spelarna chans att puckla på, skrinna förbi och göra mål… En vinn-vinn-situation alltså.. Jag tror jag snurrade till det för mig själv där, men jag tror jag vet vad jag menar (wow, fem ”jag” i en mening! Rekord? 😛 )

Kommentera

