En liten kille gör stort intryck o etsar sig fast i minnet som en solstråle i vintermörkret..

En del människor gör ett sånt där starkt intryck på en, och man förstår inte riktigt varför…

Jag kommer att tänka på honom ibland, den där lilla lintotten vid busshållplatsen. Han som gick i bara tröja när det var tillräckligt kallt för att ha mössa på sig. Med ett barns självklara nyfikenhet frågade han var jag skulle och jag svarade att jag skulle till jobbet. De stora blå ögonen tittade osäkert på mig när han sa att han minsann skulle till psykologen. ”För min mamma är död..” fortsatte han och såg försiktigt på mig. Åh så jag ville plocka upp detta barn, hålla honom i min famn och tala om för honom att världen är en trygg plats bara man hittar någon att hålla i handen när det blåser.. Våra ögon möttes och jag kunde se att han förstod. Han fattade att jag aldrig ens tänkt tanken på att min mamma skulle dö nån gång.. Han sa att det var bra, han klarade sig. Som Mowgli, tuffare än somliga tror.. *ler vid minnet* Tystnad. ”Ajje” Vadå aj? Jo, han hade varit och lekt i skogen med sina kompisar, och så skulle han stajla lite.. Så halkade han och slog i ryggen.. Vi pratade en stund, bussen kom och det band, den kontakt vi skapat, bleknade och försvann.. Jag såg honom aldrig mer, men jag hoppas han mår bra. Tänk att en liten kille, med stora blå ögon och nästan kritvitt ljust hår kan göra ett så stort intryck.. Varför vet jag inte, det var några år sen det hände, men jag minns honom som igår..

Edit; Jag tror jag har skrivit om honom tidigare, men jag hittar inte inlägget (och jag orkar ärligt talat inte leta efter det mer) Glömsk och nostalgisk.. 😛

Kommentera

