Harig domare, bortgjord danskskalle o Majlard går mot strömmen

Dagens sportsnackis är ”skandal-matchen” på Parken i Danmark igår.
Jo, jag lyckades med konststycket att byta kanal just som domaren blev påhoppad. ”Knytnävsslag” var det nån som sa på tv, inte vad jag såg..
Jäkligt bra bild av Anders Wiklund i SvDs nätupplaga också!
Enligt kommentatorerna på plats, var säkerheten på Parken under all kritik och det var inte bara huliganen som attackerade domaren som var inne på plan. Strax efter var det ytterligare en tomte inne och sprang. När han nått till andra sidan plan blev han mottagen av dansk ”säkerhets”personal.. Och vad jag såg, så såg det nästan ut som de klappade om honom. Inte var de förbaskade i alla fall.. Pinsamt! Dags att kolla över vilka som står på lönelistan till nästa match? Och byta ut hela bunten som ”jobbade” på gårdagens event?

Jan Majlard håller inte med i domarens beslut, själv är jag lite kluven till hans agerande att bryta matchen.
”Man spelar tills signalen ljuder” var det visst sagt i en hockeymatch när HV71 slutade spela och Brynäs således vann matchen. :)
Och jag kan känna att jag blivit snuvad på en (för en gångs skull) intressant avslutning på en fotbollsmatch. Vad hade hänt om Sverige fått slå straffen? 3-4? 3-3? Vem vet?

Sverige fick en WO av domaren, tackar för det. Men hur bra känns det som fotbollsspelare? Att inte få visa hur bra man är? Kommer att tänka på tjurfäktaren i Tjuren Ferdinand. Han som blev så frustrerad över att han inte fick visa hur modig och duktig han var, för att Ferdinand hellre luktade på blommorna..

Samtidigt kan jag förstå om domarn kände att säkerheten inte gick att upprätthålla längre. Att det inte var säkert för vare sig domare eller spelare att fortsätta matchen. Personligen tycker jag han agerade lite för harigt i just den här situationen, men det är ju jag..
Så istället för att låta resultatet 3-3, kvarstå, valde han att helt sonika förbise, och stjäla, danskarnas tre mål (som vad jag förstår var riktigt snygga dessutom).

Spelarna och publiken slet sitt hår som tjurfäktaren medan domarn gick och luktade på blommorna i underjorden, bortom allt vad sportsligt uppträdande heter….

Andra bloggar om: , , , , ,

12 kommentarer on “Harig domare, bortgjord danskskalle o Majlard går mot strömmen”

  1. #65Selander skriver:

    Helt rätt att bryta matchen. Efter förste tomten kutade in så kom det två till under tiden de diskuterade hur dom skulle göra.

  2. vhcbloggen skriver:

    Åsikterna går isär när det gäller den här matchen märker jag. :)
    Men jag tycker fel personer ”straffas”… Tre idioter förstör en match, och X antal tusen övriga blir snuvade på matchen. Inte så schysst.. Men det är ju som sagt min syn på saken.. *ler* Det är huliganerna som ska straffas, inte publiken som sköter sig.

  3. pacifist skriver:

    vad tror du hade hänt om Freddie hade satt straffen egentligen? tror du de gemytliga (?) danskarna suttit kvar och jublat?? om inte – vem skulle ha skyddat de svenska spelarna???
    – inte vakterna i alla fall, de klappade ju bara om de personer som tog sej in på planen (efter att till och med låtit en av dom få tid att sikta och sätta bollen i sveriges mål!)

  4. Smisket skriver:

    Straffet är riktat mot den danska arrangör som inte klarar av att uppräthålla säkerheten under matchen. Det är arrangören som ska ha skit, och inte domaren som bara agerar enligt de regler som finns och avbryter när säkerheten inte kan garanteras.

    Med de senaste årens hets mot domare i bakhuvudet känns det som det enda rätta. Nolltolerans mot domarvåld.

  5. vhcbloggen skriver:

    pacifist –
    Om Freddie satt straffen, hade Sverige vunnit på ”ärligt” sätt.
    Danskarna hade nog muttrat, men knappast skapat upplopp.
    Visst, säkerheten var under all kritik, men känslan jag fick av matchen var inte ”upploppsstämning”, det var fylleknas. :)

    Smisket –
    Som hockeynörd är jag inte helt bevandrad i de regler som gäller för fotbollsdomare, men jag ger min åsikt på det jag ser. Att ”trolla bort” tre danska mål tycker jag är skitdåligt och att avbryta en kalasspännande match för att en fylleklant tappar huvudet.. *rycker på axlarna* ..är ungefär lika illa. Men som sagt.. Det är mina åsikter. Huruvida de är ”rätt” eller inte är mindre viktigt i sammanhanget. Tycker jag. :)

  6. Lars skriver:

    vhcbloggen:
    Jojo, alla hade nog säkert suttit kvar och applåderat snällt, tackat domaren för en bra match gått snällt hem.

    Paulsens röda kort var också ”ärligt” och rättvist – och folk sprang ändå in på planen. Det hade blivit mycket värre om domarens insats resulterat i en förlust. Ett rött kort är ingen förlust – men ett insläppt mål är det.

  7. daniel skriver:

    Allvarligt talat. Tycker att de flesta lägger för stor vikt vid den där tomten som sprang in på planen och försökte klubba ner domaren. Att supportrar försöker ta sig in på planen är inget nytt. Däremot att de tillåts ta sig in så fruktansvärt enkelt, att vakterna klappar dem på ryggen när de kommer tillbaka och att man inte kan vara trygg på arenan, DET är skandal! Man kommer aldrig kunna garantera att precis alla på en fotbollsarena är skötsamma. Däremot kan man se till att ha en arena och vakter som håller måttet.

  8. [...] Harig domare, bortgjord danskskalle o Majlard går mot strömmen Dagens sportsnackis är “skandal-matchen” på Parken i Danmark igår. Jo, jag lyckades med konststycket […] [...]

  9. vhcbloggen skriver:

    Lars – det skrev jag inte heller att de skulle göra. Intrycket jag fick var inte upploppsstämning.

    Daniel – visst, säkerheten var under all kritik. Men jag tycker lik förbaskat att det är fel med kollektiv bestraffning.

    Mia – tack för länken. :)

  10. [...] danska kronor till 29-åringen och driver samtidigt en civilrättslig process mot honom. Ni vet, han som på ett oerhört klyftigt (obs! Ironi) fixade tre poäng till Sverige i EM-kvalet för ett tag [...]

  11. [...] anser att de har rätt och alla andra har fel fast det inte är så… Mest lästa inlägg – Harig domare, bortgjord danskskalle o Majlard går mot strömmen (371 på en dag) Mest frekventa frågorna – “Är det en [...]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.